Hallo iedereen
Ik probeer zelft de aangifte nalatenschap van mijn moeder in te vullen adhv de aangifte die voor mijn grootmeoder werd gedaan door een notaris.
Ik geraak er redelijk goed
Even een korte schets van de situatie
Moeder overleden
moeder en vader gehuwd zonder speciaal huwelijkscontract
1 gezinswoning volledig afbetaald
geen testamenten
ik ben de enige zoon en mijn vader is nog in leven
nu staat er in de aangifte van mijn grootmoeder volgende:
5. dat er derhalve toekomt:
- de roerende gemeenschapsgoederen in volle eigendom aan de langstlevende der echtgenoten mijnheer Jan Janssen voornoemd
- de onroerende goederen gemeenschapsgoederen voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik aan de langstlevende der echtgenoten mijnheer Jan janssen voornoemd
-de goederen van de nalatenschap voor één/vierde in volle eigendom en drie/vierde in vruchtgebruik aan de langstlevende der echtgenoten mr Jan Janssenvoornoemd en voor drie/vierde in blote eigendom aan de acht voornoemde kinderen
Het gedeelte in vet begrijp ik niet waarom er met 1/4 en 3/4 gewerkt wordt
Nog een ander vraagje
Mijn moeder heeft een erfenis ontvangen van een nonkel (broer van haar vader die al overleden was)
Nu zijn alle successierechten hierop betaald maar die erfenis omvat een huis dat nog niet is verkocht (wel geschat door notaris en rechten hierop dus al betaald)
Moet ik dit op een special manier vermelden of gewoon al punt opnemen dat dit huis voor een vierde van haar is?
alvast bedankt voor wie mij kan verder helpen.