2 vragen voor invullen aangifte nalatenschap

Sem111
Topic Starter

2 vragen voor invullen aangifte nalatenschap

#1 , 29 aug 2012 09:36

Hallo iedereen

Ik probeer zelft de aangifte nalatenschap van mijn moeder in te vullen adhv de aangifte die voor mijn grootmeoder werd gedaan door een notaris.
Ik geraak er redelijk goed

Even een korte schets van de situatie

Moeder overleden
moeder en vader gehuwd zonder speciaal huwelijkscontract
1 gezinswoning volledig afbetaald
geen testamenten
ik ben de enige zoon en mijn vader is nog in leven

nu staat er in de aangifte van mijn grootmoeder volgende:

5. dat er derhalve toekomt:
- de roerende gemeenschapsgoederen in volle eigendom aan de langstlevende der echtgenoten mijnheer Jan Janssen voornoemd
- de onroerende goederen gemeenschapsgoederen voor de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik aan de langstlevende der echtgenoten mijnheer Jan janssen voornoemd
-de goederen van de nalatenschap voor één/vierde in volle eigendom en drie/vierde in vruchtgebruik aan de langstlevende der echtgenoten mr Jan Janssenvoornoemd en voor drie/vierde in blote eigendom aan de acht voornoemde kinderen

Het gedeelte in vet begrijp ik niet waarom er met 1/4 en 3/4 gewerkt wordt

Nog een ander vraagje

Mijn moeder heeft een erfenis ontvangen van een nonkel (broer van haar vader die al overleden was)
Nu zijn alle successierechten hierop betaald maar die erfenis omvat een huis dat nog niet is verkocht (wel geschat door notaris en rechten hierop dus al betaald)
Moet ik dit op een special manier vermelden of gewoon al punt opnemen dat dit huis voor een vierde van haar is?

alvast bedankt voor wie mij kan verder helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 aug 2012 17:34

Er was blijkbaar een keuzebeding in het huwelijkscontract van uw grootouders: u vermeldt een andere verdeling voor 'roerende gemeenschapsgoederen' , 'onroerende gemeenschapsgoederen' en ' goederen van de nalatenschap'. Ergens moet vermeld staan wat daar bijhoort . Wat zit onder de onroerende gemeenschapsgoederen en de goederen van de nalatenschap? Verklaar even!
Verder : is deze grootmoeder uw moeders moeder? En leeft haar vader nog?

U moet op de aangifte alles vermelden wat uw moeder bezit. Uit hetgeen u nu meedeelt denk ik dat het gaat :
- de helft in VE van de gezinswoning
- een deel BE in het huis van grootouders
- een deel VE van huis nonkel.

Van deze delen gaat de BE naar U maar het vruchtgebruik naar uw vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 aug 2012 09:19

Ik vermoed dat de aangifte van uw grootmoeders nalatenschap deels berustte op een testament of huwelijkscontract ofwel gedaan werd vooraleer de wet op het erfrecht van de langstlevende echtgenoot in werking trad(=6 juni 1981).

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij moeders overlijden behield vader zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen en erfde het vruchtgebruik op moeders helft,waarvan de blote eigendom geërfd werd door u.

“Art.42.De aangifte van nalatenschap vermeldt: I.Naam,voornamen...”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).Zie zelf verder en gebruik dit schema voor uw aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sem11

#4 , 30 aug 2012 14:35

Bedankt voor de reacties

Hetvoorbeeld dat ik aanhaal van grootouders is enkel omdat ik dat punt niet begrijp
Ik vraag mij af hoe Ik dit correct formuleer in onze situatie: ik en mijn vader blijven over en er is geen huwelijkscontract. Hoe formuleer ik dan correct het aandeel in de erfenis?

En moet het deel nog te ontvangen van suikernonkel speciaal vermeld Worden? de successie rechten zijn er al op betaald door mijn moeder met gemeenschappelijk geld

Alvast Bedankt voor de info.

wanton

#5 , 30 aug 2012 15:56

Sem , leeft grootvader nog?

Ik wil dan een voorbeeld van tekst bezorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sem11

#6 , 30 aug 2012 18:03

Hallo

Bedankt ome hulp aan te bieden

Correcte situatie is als volgt

Mijn moeder is overleden
Ik ben enige zoon
Mijn vader is nog in leven
Mijn moeder en vader waren gehuwd zonder contract, dus wettelijk stelsel
Ze hebben een gezinswoning

Verder is de vader van mijn moeder overleden. Maar moet ik hiervan iets vermelden in de aangifte?
De moeder van mijn moeder is nog in leven
Zou ook totaal niet weten hoe het daar in elkaar zit ivm huwelijkscontract of niet omdat ik daarmee geen contact heb
Ik vermoed wel ook dat er daar geen huwelijkscontract was

De teksten die k in de topic heb gebruikt zijn een voorbeeld van mjn vader zijn vader.
Ik wou die gebruiken maar ik versta de tekst niet goed en durf deze dus niet zomaar over te nemen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”