Huis erven van grootvader

sidiergo2
Topic Starter

Huis erven van grootvader

#1 , 02 sep 2012 18:12

Situatie: Mijn grootvader zegt altijd, als ik er ooit niet meer zou zijn krijg jij mijn huis.

Mijn grootvader heeft 1 kind, namelijk mijn vader en mijn vader geeft 1 kind namelijk mezelf.

Vraag: 1) Kan mijn grootvader mij dit huis zomaar schenken zonder mijn vader voorbij te gaan?
2) Als nadien wordt besloten om het huis te verkopen, is het dan voordeliger dat mijn vader dit verkoopt en mij dan de opbrengst van het huis geeft of maakt dit niet uit als ik het zou verkopen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 02 sep 2012 19:56

Je grootvader wil een stapje aan de kassa van vadertje Staat overslaan. Hij is dus een zeer verstandig man. Indien jouw vader hiermee akkoord gaat en niet de 1/2 van het vermogen opeist, is dat perfect mogelijk. Indien jij het huis geschonken krijgt van je grootvader, dan krijg jij ook de opbrengt van verkoop. Indien je gootvader het huis aan je pa schenkt, dan kan hij het verkopen en jou het geld schenken.

sidiergo2
Topic Starter

#3 , 03 sep 2012 14:37

Welke stap wordt overgeslaan bij vader de staat? Als het huis wordt geschonken aan mijn vader, dienen er dan meer successierechten te worden betaald?

Mvg

Reclame

wanton

#4 , 03 sep 2012 16:35

De successierechten of schenkingsrechten zijn dezelfde voor uw vader als voor uzelf. Wanneer u de begunstigde wordt zolang als uw vader leeft , wordt er een beeurt overgeslagen en ook de betaling van de rechten. Weet wel dat uw vader akkoord moet gaan als u , na testament , dat huis wil in eigendom hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#5 , 03 sep 2012 18:00

Ok, wat zou er gebeuren indien vader niet akkoord zou gaan? Kan ik het huis dan niet meer bekomen?

Mvg

wanton

#6 , 03 sep 2012 18:32

Uw vader als eerste erfgenaam kan steeds bekomen dat hij de helft van de erfenis van zijn ouder bekomt. Grootvader kan eigenlijk maar de helft van zijn bezittingen vrij wegschenken aan iemand anders. Hij kan u alles geven als uw vader zich daar niet tegen verzet. Het is al dikwijls gebeurd dat iemand een groot deel van zijn bezittingen weggeeft , maar dat bij overlijden van de schenker blijkt dat dat een te groot deel was. De begunstigde moet dan de anderen vergoeden. Dus spreek eerst goed af!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”