Kan huis verplicht verkocht worden?

eva123
Topic Starter

Kan huis verplicht verkocht worden?

#1 , 04 sep 2012 23:05

Mijn grootmoeder verblijft in een rusthuis en is dement.
Omwille van ruzies in de familie heeft men besloten om een bewindvoerder aan te stellen om de gelden te beheren.
De bewindvoerder is een advocaat.
Buiten het geld is er ook nog een huis wat half van mijn grootmoeder is en half van de kinderen.
Nu heeft de bewindvoerder (advocaat) beslist dat dit verkocht moet worden. Indien het niet snel verkocht wordt volgt er een openbare verkoop.
Kan de bewindvoerder dit doen zonder toestemming van de kinderen? Mag hij zomaar een openbare verkoop eisen terwijl er nog voldoende geld is om de rekeningen te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 sep 2012 23:10

Ik neem aan dat de grootmoeder vruchtgebruik heeft, en overlevende huwelijkspartner is?

Dan ja, dit kan. Eerst zal hij eisen dat het vruchtgebruik wordt omgezet (lees: uitbetaald), waarna er onverdeeldheid ontstaat, en dan kan hij de verkoop vorderen (niemand kan verplicht in onverdeeldheid blijven). Meestal wordt het omgezette gedeelde van het vruchtgebruik afgehouden van het het deel dat de andere eigenaars zouden krijgen na de verkoop.

eva123
Topic Starter

#3 , 04 sep 2012 23:38

Zij heeft vruchtgebruik en is overlevende huwelijkspartner.
Bestaat er een mogelijkheid dat de meerderheid van de kinderen de openbare verkoop kunnen tegenhouden?
Men wil het huis wel verkopen maar niet openbaar.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2012 11:16

Het huis zelf kopen.
Niemand moet in onverdeeldheid blijven dus als een van de partijen UIt de verdeeldheid wil zal de rechter dit zo wie zo toestaan ( vonnis)

Mariette

#5 , 05 sep 2012 11:28

Op welke basis kan die advokaat bewindvoerder bewijzen dat de verkoop van het huis noodzakelijk is, als de bejaarde nog voldoende middelen heeft om haar verblijf in het rusthuis te betalen?
En waarom zou men hiervoor dan een openbare verkoop moeten instellen?

wanton

#6 , 05 sep 2012 12:33

Ik twijfel dat dit zo maar gaat lukken. Het akkoord van de kinderen is nodig. Indien moeder cq. de bewindvoerder toch de verkoop zou eisen , moet hij via de vrederechter. maar gezien het feit dat er geen directe behoefte is - de rekeningen kunnen nog betaald worden- zal die eerder de visie van de kinderen volgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kingfisher

#7 , 10 sep 2012 09:54

De bewindvoerder beheert objectief het vermogen van uw grootmoeder. Uw grootmoeder zit in een home, dus dat huis, met alle kosten, is geen enkel nut meer voor uw grootmoeder, enkel een last. Dus is het geen abnormale beslissing om die woning te verkopen. Het is niet omdat de kinderen nog enige sentimentele waarde aan dat huis hebben, dat het daarom moet behouden blijven. Trouwens, het beste dat u dan kan doen, om de sentimentele waarde te houden, en uw grootmoeder te helpen, is het huis te kopen. Het enthousiasme is dan meestal al gemilderd.

Mariette

#8 , 10 sep 2012 12:32

De bewindvoerder beheert objectief het vermogen van uw grootmoeder. Uw grootmoeder zit in een home, dus dat huis, met alle kosten, is geen enkel nut meer voor uw grootmoeder, enkel een last. Dus is het geen abnormale beslissing om die woning te verkopen. Het is niet omdat de kinderen nog enige sentimentele waarde aan dat huis hebben, dat het daarom moet behouden blijven. Trouwens, het beste dat u dan kan doen, om de sentimentele waarde te houden, en uw grootmoeder te helpen, is het huis te kopen. Het enthousiasme is dan meestal al gemilderd.
waarom zou het over sentimentele waarde moeten gaan?

Mijn bejaarde moeder woont nog in haar eigen huis, maar is van plan dit huis te verhuren en die opbrengst te gebruiken om haar kosten te betalen indien ze naar een rusthuis gaat.
Waarom zou ze moeten verkopen?
Indien er ooit een bewindvoerder komt zullen wij - de kinderen - zeker niet instemmen met een verkoop.

Watnu?

#9 , 26 nov 2012 17:15

Beste,
We hebben met meerdere kinderen een huis geërfd van onze moeder, en de erfenis wordt onderling geregeld, zonder notaris.
Nu heb ik al verschillende keren gevraagd wanneer het huis verkocht zal worden (ma is al verschillende maanden dood, en al de andere zaken zijn ondertussen afgehandeld), en telkens word ik afgescheept dat het huis wel verkocht zal worden, en dat mijn broer een notaris , of een immokantoor zal kontacteren, maar als ik meer info vraag over wanneer, hoor ik niets meer.
Kan ik de verkoop van het huis eisen, en op welke manier ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2012 17:31

Alle erfgenamen dagvaarden (of samen met een aantal erfgenamen de andere erfgenamen dagvaarden) voor de rechtbank van eerste aanleg. Die zal een notaris aanstellen om het huis openbaar te verkopen.

Creatief

#11 , 26 nov 2012 19:04

Je bent inderdaad niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Je kan de vereffening-verdeling aanvragen via de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Dit is wel een dure oplossing: gerechtskosten betalen, advocaat, gerechtelijke notaris, ...

En tenslotte wordt het huis verkocht door een openbare verkooop, op één zitdag. Heb je die dag pech, dat er weinig liefhebbers zijn, dan kan het huis tegen een spotprijs verkocht worden.

Ik stel voor om samen te werken met de andere erfgenamen en het huis via een gewone notaris of via een immokantoor te verkopen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”