erfenis bij wettelijk samenwonen

NaLo
Topic Starter

erfenis bij wettelijk samenwonen

#1 , 13 sep 2012 10:33

Beste,

ik en mijn vriend wonen wettelijk samen. Het huis staat op zijn naam, alsook de lening. Ik betaal hier niet aan mee. Als hij sterft, krijg ik dan vruchtgebruik over zijn huis in dit geval? Hoe verloopt dit dan juist.

Alvast bedankt!

Groetjes

NaLo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken

#2 , 13 sep 2012 12:10

Ik zou me toch goed informeren daarover.
In het ander geval gaat het naar zijn ouders,broers en zussen.

wanton

#3 , 13 sep 2012 12:26

Voor wettelijk samenwonenden geldt een beperkt wettelijk erfrecht. De partner erft automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Via testament is een uitbreiding mogelijk , zo kan men de ouders onterven. Maar het is ook mogelijk via testament dat vruchtgebruik af te pakken. Zeker ben je dus eigenlijk nooit. mar zonder enig geschrift heb je vruchtgebruik : je kan zelf levenslang blijven wonen zonder dat iemand ( vb zijn kinderen) , daar iets kan aan doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

NaLo
Topic Starter

#4 , 13 sep 2012 12:58

en vervalt zijn lening dan? Of moet ik die dan verder afbetalen bij vruchtgebruik? Of moet ik dan een soort huur betalen aan zijn wettelijk erfgenamen (bv. ouders).

Creatief

#5 , 13 sep 2012 14:03

Heeft hij een schuldsaldoverzekering?

NaLo
Topic Starter

#6 , 13 sep 2012 14:13

Hij heeft een schuldsaldo verzekering.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”