Testament naderhand aanvechten

Pelep
Topic Starter

Testament naderhand aanvechten

#1 , 22 sep 2012 23:18

Situatie: vader sterft, was hertrouwd met andere partner. Tijdens huwelijk hebben ze samen een appartement gebouwd op grond van haar ouders die ook een appartement hebben gezet. Dat hebben ze tijdens het huwelijk later ook gekocht.
Bij notaris blijkt er een testament te bestaan. Ik erf 25% van het eerste appartement. Het tweede, hoewel na huwelijk aangekocht, blijkt volledig op naam stiefmoeder te staan. Verder weet ik pertinent zeker dat er nog andere middelen waren zoals aandelen, die niet in de verdeling staan. Deze situatie is een paar jaar terug, maar ik zou deze alsnog willen aanvechten. Vandaar graag raad:
- welke stappen onderneem ik best en via wie
- kan een appartement op haar naam worden gezet hoewel ze zonder huwelijkscontract zijn getrouwd? Het appartement was wel van haar ouders mr is dus tijdens huwelijk aangekocht.
- in de aangifte staat dat via een gift onder de levenden het grootste beschikbare deel van alle goederen naar de stiefmoeder gaat. Zij heeft dan ook alle gelden gekregen. Een deel daarvan is dus duidelijk niet aangegeven. Wat kan ik daarmee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 sep 2012 17:01

Aangezien je stiefmoeder nog leeft kan je geen bankonderzoek verrichten OF slechts enkel maar een bankonderzoek verrichten op de spaarboekjes van je vader, dus die op vaders naam staan.
Aangezien ze zonder contract gehuwd zijn, vrees ik ervoor dat je geen enkele gegevens in handen gaat krijgen en dus bijgevolg zal moeten wachten tot het kaarsje van je stiefmoeder uitgaat.

j.demoor

#3 , 24 sep 2012 08:51

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Tijdens huwelijk hebben ze samen een appartement gebouwd op grond van haar ouders’

Dit houdt in dat dit appartement eigendom was van de grondeigenaars=haar ouders. ‘Het appartement was wel van haar ouders mr is dus tijdens huwelijk aangekocht’.

‘ouders die ook een appartement hebben gezet. Dat hebben ze tijdens het huwelijk later ook gekocht.’,waaruit ik afleid dat die koop grond en appartement omvatte,zodat vader en echtgenote er eigenaar van zijn.

Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

‘Bij notaris blijkt er een testament te bestaan. Ik erf 25% van het eerste appartement.’

Indien u vaders enig kind bent dan was vaders beschikbaar deel 1/2 van zijn nalatenschap. Zijn echtgenote behield haar helft en erfde bij testament vaders beschikbaar deel = 1/2 van zijn helft = 1/4.Er rest dan 1/4 = 25% van het eerste appartement voor u.

‘Het tweede, hoewel na huwelijk aangekocht, blijkt volledig op naam stiefmoeder te staan.’ vereist een regeling bij huwelijkscontract met inachtneming van : “Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen die niet gemeenschappelijk zijn worden benadeeld.(B.W.).
Vraag uittreksel uit de registers van het Hypotheekkantoor teneinde dit te achterhalen.

Inzake roerende goederen (zoals aandelen) geldt :“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Belast hiermee een eigen notaris en zie vooraf de successieaangifte na,desnoods op het Registratiekantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”