erfenis gescheiden vader

3209
Topic Starter

erfenis gescheiden vader

#1 , 23 sep 2012 22:37

Hallo allemaal,

Ik ben in de volgende situatie verzeild geraakt.
Mijn ouders zijn al 20 jaar gescheiden.In 2006 hertrouwd mijn vader in gemeenschap van goederen met een andere vrouw.Een jaar later,in 2007, besluiten ze samen een huis te kopen en zo geschiede.Echter mijn(ex)stiefmoeder is onvermogend hiervoor.Mijn vader besluit zijn huis te verkopen dat reeds van voor hun huwelijk in zijn bezit was.Met de gelden van dit huis wordt dan het gezamelijke huis aangekocht.In 2010 beslist de vrouw om te scheiden en maakt aanspraak op de helft van de eigendommen.Vermits mijn vader hiermee niet akkoord gaat omdat hij dit huis uit voorhuwelijks vermogen betaald heeft,draait dit uit op een vechtscheiding.Eind 2011 is het wettelijk huwelijk ontbonden voor de rechtbank.De verdeling van de goedere en onroerende goederen nog niet.Nu komt mijn vader in februari plots te overlijden,terwijl er nog geen verdeling is.
Moet ik het huis nu delen met een exstiefmoeder omdat zij getrouwd waren in gemeenschap van goederen.
Ik kan aantonen met bankuittreksels dat het huis betaald is met gelden afkomstig van voor het huwelijk van hen.
maw kan ik aanspraak maken op het ganse huis?
Als er iemand een antwoord op weet,graag feedback aub.

mvg
Sven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ria

#2 , 24 sep 2012 13:54

Sven, ik ben bang dat je zal moeten delen. Het voorbeeld dat ik nu aanhaal, lijkt er toch een beetje op. Ik heb 2 dochters met mijn 1ste man. Hij hertrouwt met een jeugdvriendin en ze wonen in bij de moeder van de vrouw. Moeder komt te overlijden en dus erft mijn ex zijn vrouw het huis (ze was enige erfgenaam). Vorig jaar komt mijn ex te overlijden. Eén van m'n dochters is ondertussen al flink naast haar schoenen gaan lopen (samenwonend met een zelfstandige en ze schaamt zich voor werkmensen). Er was al meer dan 20 jaar geen contact meer met haar pa. De oudste dochter weigert de erfenis, omdat ze vindt dat ze geen recht heeft op de bezittingen van zijn vrouw. De 2de eist haar deel op. De rekeningen van zijn vrouw en de zoon die ze samen hebben, werden geblokkeerd en pas vrijgegeven toen ze haar deel gekregen had. Dus heeft die vrouw mijn dochter moeten uitbetalen, terwijl het wel degelijk haar huis en goederen waren.

eylis

#3 , 24 sep 2012 14:09

je kan alvast de bewijzen beginnen te verzamelen van wat de financiele toestand was en welke onroerende goederen je vader bezat op de datum van zijn tweede huwelijk. Daarmee kan je al minstens de grootte laten bepalen van zijn persoonlijke bezit. Verzamel ook de bankuittreksels waarmee je de oorsprong van de gelden kan bewijzen. Ik denk dat je best een advocaat consulteert.
Vermits je vader reeds gescheiden was eind 2011, maar de verdeling goederen nog niet omdat er duidelijk discussie rond bestond (bestaan daar schriftelijke sporen van?) , denk ik dat het mogelijk moet zijn te bewijzen wat het voorhuwelijkse aandeel van je vader in het huis is.
Maar je moet er waarschijnlijk wél een zaak voor aanvatten.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 sep 2012 08:19

Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen...alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).
‘In 2006 hertrouwd mijn vader in gemeenschap van goederen’. Ik ga ervan uit dat u hiermee het wettelijk stelsel bedoelt.

‘Mijn vader besluit zijn huis te verkopen dat reeds van voor hun huwelijk in zijn bezit was.Met de gelden van dit huis wordt dan het gezamelijke huis aangekocht’

Het nieuwe gemeenschappelijk vermogen heeft uit de uit een eigen goed van vader voortkomende gelden een voordeel getrokken en is dus hiervoor vergoeding verschuldigd aan vader of zijn erfgenamen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”