Erfenis geweigerd - teruggave belastingen

reintje
Topic Starter

Erfenis geweigerd - teruggave belastingen

#1 , 24 sep 2012 12:33

Hallo,

Ik ga jullie niet vervelen met mijn hele verhaal, dat is hier wel ergens te vinden.
Concrete situatie in een notendop
Ex-man overleden op 24/09/2011, was in collectieve schuldenregeling
Na overleg met zijn schuldbemiddelaar en op zijn aanraden weiger ik de erfenis in naam van zijn dochter (mei 2012) bij de rechtbank van eerste aanleg.
Vrijdag 22/09/2012 krijg ik een brief van de belastingen, dienst betwistingen, dat ze gaag 5000 euro willen terugbetalen aan mijn dochter (als erfgenaam).
Mijn vragen:

- alhoewel ik bijna zeker weet dat dit niet mogelijk is, is er toch nog een manier voor mijn dochter om dit geld alsnog te ontvangen? We zouden het zo enorm goed kunnen gebruiken...

- Indien niet, moet ik de verdere erfgenamen verwittigen? De collectieve is afgesloten door de rechtbank, en misschien kan iemand anders dit geld recupereren? Als ze de erfenis niet geweigerd hebben, dat weet ik niet.

- Kan ik als schuldeiser dit geld opeisen? Er bestaat een officieel schrijven van mij aan de schuldbemiddelaar (geschreven door de gerechtelijke dienst OCMW) voor een bedrag aan achterstallige alimentatie dat ongeveer 5000 euro bedraagt. Dit is wel alle bewijs dat ik daarvan heb.

ALvast bedankt voor jullie input!
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 sep 2012 20:21

De dochter zal dat bedrag niet kunnen krijgen , want die som maakt deel uit van de erfenis. Maar als jij nog een schuldvordering hebt op hem, kan jij ze misschien krijgen. Spreek eens met de belastingdienst. Kan de schuldbemiddelaar niets arrangeren?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

reintje
Topic Starter

#3 , 25 sep 2012 11:41

Hallo,

Kleine update: ik heb met de betreffende dienst gebeld, en je kan inderdaad een verzaking van de erfenis herroepen, maar, hoewel de dame in kwestie mij niets mocht zeggen, heeft ze me tussen de lijntjes door gewaarschuwd dat er nog een belastingsschuld open staat (buiten alle andere schulden) en dat ik dit beter niet doe..

Ga toch nog als schuldeiser proberen, maar ik moet nog uitzoeken hoe ik dit het beste aanpak. De schuldbemiddelaar is niet echt een optie, want het was hij die enkele jaren de alimentatie niet heeft betaald, dus als er iemand daarover nog raad kan geven, graag.
Groetjes

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2012 19:12

Alimentatie niet betaald? versta ik niet bij mijn weten is alimentatie een van de schulden .... als er een vonnis is die wel worden weerhouden.
Achterstallen is iets anders.
Trouwens het is de rechtbank (arbeidsrechtbank) die beslist... bij niet akkoord had u moeten reageren.

reintje
Topic Starter

#5 , 05 okt 2012 13:29

Hallo Franciscus,
Sorry voor mijn late respons, ik had uw bericht niet gezien.
Wat ik bedoelde was dat bij de maandelijkse kosten (zoals huur, gas/electra,...) ook 75 euro/maand aan alimentatie voor onze dochter voorzien was, dit is echter gedurende enkele jaren niet betaald geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”