erven met schulden

siesken
Topic Starter

erven met schulden

#1 , 30 sep 2012 11:46

Hallo,
Voorbeeld:Vier erfgenamen.èèn van de erfgenamen heeft redelijk grote schulden.
Hoe gebeurd de verdeling dan?Zijn deel gaat naar de schuldeisers,en de anderen erven gewoon hun wettelijk deel.
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 30 sep 2012 12:24

Ja, de drie overige erfgenamen staan niet in voor de schulden van de medeerfgenaam. Vanaf het moment dat de nalatenschap is opengevallen, zullen de schuldeisers wel gaan aankloppen bij de erfgenaam, die schulden heeft.
Hij zal wel voor zijn deel nog SSR moeten betalen. Daar kan hij niet onderuit.

siesken
Topic Starter

#3 , 30 sep 2012 12:39

bedankt,ik dacht het al.

Reclame

kelly1408

#4 , 22 jan 2013 14:46

Hallo,

Naar analogie van dit voorbeeld, even een bijkomende vraag.
Stel dat 1 van de erfgenamen een schuld heeft bij de RSZ en deze schuld wordt afgelost door middel van een afbetalingsplan dat werd overeengekomen. Deze erfgenaam is zelf eigenaar van een onroerend goed en wordt nu door erfenis mede-eigenaar van een ander onroerend goed.
Kan deze erfgenaam nu verplicht worden zijn aandeel in dit onroerend goed te gebruiken om zijn schuld af te lossen?

wanton

#5 , 22 jan 2013 16:07

ls er een officiëel afbetalingsplan is dat goed wordt opgevolgd , kan geen verdere verplichting opgelegd worden. Misschien dat hij zelf vrijwillig zijn schuld vlugger betaalt.
Ik zie hierin ook geen reden om een attest van erfopvolging te weigeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zwintje

#6 , 30 mei 2013 19:58

Nog een soortgelijk vraagje;
Een grootvader heeft drie zonen. 1 van die zonen heeft een kind, maar ook een berg schulden bij de fiscus.
Die zoon sterft, en het kind weigert de erfenis, omdat ze alleen maar schulden zou erven.
9 jaar later overlijd de grootvader. Kan de fiscus beslag leggen op de erfenis van het kleinkind ?
En heeft dat kleinkind eigenlijk wel erfenisrechten, want ze heeft de erfenis van haar vader geweiger ?

Bedankt bij voorbaat.

Edwin
Laatst gewijzigd door zwintje op 30 mei 2013 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 mei 2013 20:00

9 jaar later overlijd de grootvader. Kan de fiscus beslag leggen op de er van het kleinkind

Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

zwintje

#8 , 30 mei 2013 20:02

Bedankt voor uw snel antwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”