Moeder sterft, kinderen krijgen niks, vader leeft alles op

Anon1234
Topic Starter

Moeder sterft, kinderen krijgen niks, vader leeft alles op

#1 , 01 okt 2012 14:02

Beste,

Enkele jaren geleden is mijn moeder gestorven. Ikzelf was toen meerderjarig, mijn broer nog minderjarig.

Op dat moment zei mijn vader dat alles zo geregeld was in het trouwboekje dat hij alles kreeg (het huis, al het geld) en wij niks. Misschien stom, maar noch ik noch mijn broer heeft daar toen iets aan gedaan.

Nu zitten we in de fase dat zowel ik als mijn broer gaan kopen/bouwen, en we elke cent nodig hebben. Ondertussen leeft ons vader als god in Frankrijk (met zijn nieuwe vriendin) en kan het geld niet op.

Nu vragen wij ons af: kan het wettelijk wel dat wij letterlijk NIKS hebben gekregen van de erfenis van ons moeder? Geen huis, geen vruchtgebruik, geen geld? We hebben ook nooit een document moeten tekenen en zijn nooit bij de notaris geweest... En we hebben schrik dat alles zal 'op' zijn en dat we ook later nooit een cent gaan zien (de relatie met ons vader is niet zo goed...)

(Ik post onder een schuilnaam omdat het niet de bedoeling is dat ons vader hier achter komt.)

Alvast bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik ook naar een notaris kan gaan maar heb schrik dat die ons vader zou verwittigen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 okt 2012 14:08

ik vermoed dat met een "verblijvingdbeding" dit effectief mogelijk is.
Vroeger heette dat in de volksmond: wie langs leeft, heeft al" Daarmee kreeg de langstlevende àlles.
Maar je zou best toch eens aan je vader vragen hoe en onder welk regime/contract dat dan wel geregeld is/was?
als het inderdaad een verblijvingsbeding-regeling is, mag en kan je vader alles opleven. Dat is dan zijn wettelijk recht.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2012 15:44

Dit kan inderdaad. Als het huwelijkscontract de volledige huwgemeenschap toebedeelt aan de langstlevende en de overledene geen persoonlijke goederen nalaat.

Reclame

Anon1234
Topic Starter

#4 , 02 okt 2012 09:40

Bedankt voor jullie reacties. Het is natuurlijk geen goed nieuws maar in ieder geval weten we nu dat het 'legaal' is en dat ons onterecht geen geld wordt onthouden.

Dank voor de hulp.

Marijkealleen

#5 , 12 okt 2012 16:15

eylis, maar wat als de situatie dan als volgt is : stel dat het een 'nieuw gezin' betreft die huwen onder een verblijvingsbeding-regeling. Dan zou het mogelijk zijn de kinderen van de partner te onterven, of inderdaad alles op te leven. Ik dacht dat dat niet kon, of zie ik dit verkeerd ?

eylis

#6 , 12 okt 2012 17:50

je moet natuurlijk het verschil zien tussen koppels die heel langgeleden getrouwd zijn (en zelf nog niet bezittingen hadden) en nieuwe koppels die wél al eigen bezittingen hebben op het ogenblik van hun (nieuwe) huwelijk) tenzij beide partners hun eigen bezittingen ook nog eens in de gemeenschap inbrengen én dan het verblijvingsbeding invoeren; is het hele bestaande bezit van hen twee samen en is dat totale bezit bij vooroverlijden ook door de overlevende totaal opeisbaar. Tegenwoordig kan je met een verblijvingsbeding ook alle kanten uit bij overerving: de langstlevende kan deels of totaal de erfenis opnemen of ook een deel aan de kinderen overlaten.
Maar als elke partner bezittingen heeft voor het huwselijk en die bezittingen worden niet in de algehele gemeenscha^opgenomen, zal elke partner zijn persoonlijk bezit ook over kunnen laten aan zijn eigen kinderen (met eerst vruchtgebruik voor de langstlevende)
ik denk dat het zo ineen zit.

duma

#7 , 15 okt 2012 11:27

@Marijkealleen,

Neen, bij een Nieuw Samengesteld Gezin is zoiets niet mogelijk. Je kan dat nog altijd laten vastleggen, maar op de moment dat de erfenis openvalt, kunnen (en zullen) de kinderen van de overledene (die niét de kinderen zijn van de LL) de inkorting aanvragen en zij zullen die ook altijd krijgen, aangezien zo'n beding in dat geval onwettig is. Je kan je eigen kinderen niet onterven, ook niet door dergelijke constructie.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2012 14:35

Burgerlijk Wetboek Art. 1461
Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.
Art. 1464
Het beding van ongelijke verdeling en het beding van verblijving van het gehele gemeenschappelijke vermogen worden niet beschouwd als schenkingen, maar als huwelijksvoorwaarden.
Art. 1465
Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere.
In mensentaal: men kan in een huwelijkscontract overeenkomen dat de ganse gemeenschap toekomt aan de langstlevende. Dit is geen schenking en dus gelden niet de regels dat erfgenamen altijd recht hebben op een bepaald deel (de reserve). Maar als er kinderen zijn die niet van de beide echtgenoten samen zijn blijft dit beding toch buiten werking voor wat het beschikbare gedeelte overschrijdt, de kinderen hebben dan wel recht op de reserve.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”