Voorschot erfenis - wat te doen?

TD81435
Topic Starter

Voorschot erfenis - wat te doen?

#1 , 02 okt 2012 17:08

De situatie is als volgt;
Mijn vrouw en ik zijn aan het bouwen en hadden vorig jaar een (renteloze) lening gevraagd aan mijn ouders van 12.500 euro – terug te betalen in vijf keer, één maal per jaar te betalen. Ik had hiervoor een overeenkomst met alle details (bedrag, data terugbetaling) – iedereen was akkoord - en had dit laten ondertekenen door alle betrokken partijen, dus ‘vader en moeder’, ikzelf, ‘zus 1’ en ‘zus 2’. Ik gaf ook aan in het document dat indien er iemand zou sterven dit met de erfenis zou geregeld worden. Kwestie dat alles correct verloopt.

Een tijdje geleden kreeg ik het voorstel van mijn ouders om dit bedrag niet af te betalen – en het als voorschot op mijn erfenis te geven. Ik gaf aan akkoord te zijn op voorwaarde dat ‘zus 1’ en ‘zus 2’ hiervan op de hoogte gesteld worden (– zodat dat er geen misverstanden ontstaan). ‘Vader en moeder’ gingen zich informeren wat er precies diende te gebeuren en gingen me op de hoogte brengen.

Tot nu toe heel vuiltje aan de lucht.

Een tijdje later wil mijn moeder me eens apart spreken. Ik dacht dat ze met een voorstel kwam om het voorschot op erfenis te laten beschrijven, maar kreeg verrassend een heel ander verhaal:

‘Zus 1’ zit in een echtscheiding en heeft het huis overgenomen (haar echtgenoot uitgekocht). Mijn moeder vertelde me dat ‘Zus 1’ aan hen gevraagd heeft hen financieel bij te staan, en inmiddels is er reeds 25.000 euro overgemaakt op haar rekening – volgens hen ook als voorschot op de erfenis maar ik heb dat niet op papier. Er zou een aangetekend schrijven geweest zijn naar elkaar maar ikzelf en ‘zus 2’ waren hiervan niet op de hoogte en hebben dus ook geen kopie.

Na wat treuzelen en stotteren gaf mijn moeder ook nog aan dat ‘zus 1’ de lening niet op eigen houtje kan afbetalen en dat mijn ouders maandelijks 750 euro overschrijven om bij te dragen in de lening. Hier staat ook niet van op papier, is al enkele maanden aan de gang, en ‘zus 1’ heeft nu al aangegeven dat ze dit nooit zal kunnen terugbetalen.

Je kan je nu wel voorstellen hoe lullig ik me voel, willen dat alles correct verloopt voor mijn eigen voorschot op erfenis en dan te weten komen dat er achter mijn en ‘zus 2’ haar rug zo zaken aan de hand zijn. Enerzijds is het moedig van mijn moeder dat ze dit opbiecht, mijn vader wil er niet over praten en wil (naar zeggen van mijn moeder) niet naar een notaris gaan om te laten beschrijven, want dat zou geld kunnen kosten… Ik denk niet dat hij beseft wat hiervan de gevolgen kunnen zijn met dit alles te verwijgen.

Je kan wel inbeelden hoe frustrerend dit is. Ik vind dit zo onrechtvaardig, voor mezelf, en ‘zus 2’ weet nog altijd van niets.

Nu mijn vragen:
Ik snap heel goed dat mijn ouders mijn zus willen helpen, maar wil wel dat het op een eerlijke manier naar mezelf en ‘zus 2’. Mijn ouders hebben het niet heel erg breed en met die maandelijkse bijdrage van 750 euro hebben ze geen rest meer, dus kunnen ze hetzelfde niet doen voor hun twee andere kinderen, maar sparen zit er dus ook niet meer in.

• Wat moet er precies gebeuren opdat zus 2 en mezelf later een geldig document hebben zodat de ‘lopende voorschotten’ van ‘zus 1’ kunnen gecompenseerd worden?
• Indien de betrokkenheid van een notaris vereist is – wat is dan de geschatte kost?
• Wordt er bij verrekening na overlijden rekening gehouden met inflatie (750 euro binnen laat ons zeggen 15 jaar, is niet dezelfde 750 euro meer als nu).
• Indien er een aangetekend schrijven was van de overdracht 25.000 euro van mijn ouders naar “zus 1” – is het dan voldoende als wij hier een kopie van hebben die we dan later kunnen voorleggen?

Alvast bedankt voor de feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 okt 2012 08:21

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek’(DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).

De overschrijving van gelden op een bankrekening kan als een handgifte van de opdrachtgever aan de rekeninghouder worden beschouwd,Brussel 27 mei 1986,T.B.B.R. 1988,351,noot DELNOY,P.;

Uit de art.1341,1319,al.1,en 1322,al.1,volgt dat,wanneer daartoe aanleiding bestaat,het volwaardig schriftelijk bewijs van het bestaan van een handgift van roerende goederen ter waarde van meer dan 375 euro wordt geleverd aan de hand van een door de schenker EN de begunstigde ondertekend geschrift,dat de overhandiging,met het inzicht om te schenken,van de zaak aan de begiftigde vaststelt,evenals de aanvaarding ervan door de begiftigde,Cass. 22 april 2010(M.C./S.S.),R.W.2011-12,268-271,Noot VERLOOY,B.,Het tot stand komen en het bewijs van de handgift.

Zie verder :
http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechten ... dan-24-uur" onclick="window.open(this.href);return false;

Uw ouders zijn tijdens hun leven vrij handgiften te doen aan wie ze willen.Bij hun overlijden dient echter toepassing gemaakt van : Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).
Daartoe is het wenselijk dat alle kinderen kennis krijgen van de gedane handgiften hetzij door ontvangst van een kopie van de eventueel opgestelde geschriften hetzij door het in bewaring geven van een geschrift bij een notaris of ander vertrouwenspersoon dat alle handgiften vermeldt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”