Testament betwisten

engeltje2550
Topic Starter

Testament betwisten

#1 , 26 okt 2012 22:37

Situatie: grootouders hebben een eigen huis en 2 kinderen, waarvan 1 overleden, en die heeft 2 kinderen. Grootmoeder sterft in 2006, en haar deel in het huis wordt verdeeld: 1/3 voor elk kind en groovader krijgt 1 kindsdeel. Zijn aandeel in de woning is dus nog de helft en 1/3 van zijn vrouw.
Hij maakt echter een testament, waarbij hij zijn aandeel in de woning verdeeld onder zijn 4 kleinkinderen, te weten de 2 kinderen van zijn overleden zoon, en de 2 kinderen van zijn andere nog levende zoon. Hij schenkt zijn nog levende zoon niets van zijn deel in de woning. Met andere woorden, de nog levende zoon heeft slechts 1/6 van de totale woning, dus niet genoeg voor zijn reservatair deel van 1/3. die levende zoon is mijn vader, ik ben 1 vd kinderen die nu mee zouden erven. Mijn vader gaat nu echter het testament aanvechten, hij is niet akkoord, en wil de helft van het huis. Mijn vraag nu: wat gebeurt er, wordt het testament nu vastgezet tot er ergens een uitspraak is, hoe verloopt dat, gerechtsprocedure?? Kan dat huis verkocht worden terwijl het testament wordt aangevochten, kan hij de helft eisen, of kan hij geen aanspraak maken op het 1/3 deel van het totaal waar mijn grootvader mee kan doen wat hij wil? Mijn grootouders hebben in het verleden al eens wat geschonken aan hun kleinkinderen, hij wil dit laten bovenhalen. Hoe ver gaat dit terug, 3 jaar? Hij beweert dat dit over hun volledige jaren gaat, maar dan heeft hij ook al schenkingen ontvangen onder vorm van bouwgrond, delen in verkochte huizen...
Veel vragen, de notaris heeft ons gisteren erop gewezen dat het testament niet voldoet aan het reservatair deel waar mijn vader recht op heeft, maar dat mijn grootvader wou dat het zo gebeurde. Alleen zitten wij nu met de miserie omdat mijn vader zijn deel opeist, ten koste van zijn kinderen. Los van het feit dat je een kronkel moet hebben om je eigen kinderen aan te vechten, willen wij als kleinkinderen wel weten wat er nu gaat gebeuren. We hebben alle 4 het gevoel dat de notaris wel erg aan de kant stond van mijn vader, en het testament eerder volgens de reservataire weg wou laten lopen ipv volgens de wil van het testament. Iemand die ons hier wat licht op de zaak kan werpen zodat we weten waar we staan en wat we kunnen verwachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia

#2 , 26 okt 2012 23:00

Hallo,

Een kameraad van mij heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Alleen hij was de vader en de grootmoeder had ook een testament opgemaakt niets voor de zoon en de erfenis verdelen onder de 3 kleinkinderen maar dit is niet zo gelopen.
De zoon heeft wel degelijk zijn reservatoire deel gekregen .

wanton

#3 , 27 okt 2012 10:19

Vader heeft het recht om dat testament aan te vechten , maar moet dit idd niet doen. Hij heeft recht op 1/3 van de erfenis van zijn vader , niet op de helft van het huis. Grootvader heeft 4/6 van het huis in volle eigendom. 1/3 daarvan is 4/18 van het totale huis. Indien de anderen akkoord zijn mag twee derde ( of 4/6 )van grootvaders deel gelijk verdeeld worden tussen hen. Zij bekomen dus elk 1/6 van grootvaders deel of 2/18 van de totale woning. Dit is mi. het maximum haalbare voor engeltje. Daarboven komt wel nog het deel van de erfenis van grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”