Plaatsvervulling indien suikertante zou overlijden

lucluc
Topic Starter

Plaatsvervulling indien suikertante zou overlijden

#1 , 04 nov 2012 20:58

Daar mijn vader overleden is kom ik ( enige zoon) in aanmerking als plaatsvervulling indien mijn suikertante zou overlijden wat zijn de successierechten dan ? Blijft dit zoals broers/zusters of val ik bij alle andere en is er berekening op de globale som van alle erfgenamen ipv per netto erfdeel per erfgenaam.
Ik vraag dit om dat mijn suikertante een testament geeft waarbij alles zou verdeelt worden tussen de neven en de nichten ( 6 in totaal) en niets voor de broers/zusters( 6 waarvan 3 overleden met elk een kind).
Volgens mij gaat er nu bijna de helft meer aan successierechten moeten betaalt worden(vb: huis van 300000) met dit testament.
Juist ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 04 nov 2012 21:53

Ja, dit is correct. Nichten en neven vallen onder de categorie "anderen". Dus er zal niet veel van overschieten!

wanton

#3 , 05 nov 2012 11:46

Er circuleert een voorstel om , bij plaatsvervulling , de nieuwe erfgenamen de SSR te laten betalen van de oorspronkelijke categorie. Bij een testament waar de begunstigden nominatief zijn aangeduid , is er echter geen plaatsvervulling.
In uw voorbeeld van de woning van 300.000 € bedragen de SSR 175.000 € en verdelen de neven en nichten de rest of 125.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lucluc
Topic Starter

#4 , 12 nov 2012 09:59

Indien er geen testament is hoe is de berekening dan ? Ben ik juist : De drie levende broers krijgen elk 1/6 ( 50000 euro ) en worden per netto erfdeel belast (14667 euro te betalen)en de plaatsvervangers nml de drie neven ( enige kinderen) daar wordt alles samengevoegd =3/6 ( samen 150000 ) en daarop wordt de berekening gemaakt =66250 euro elk betaalt dan 22083,3. Bedankt al .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”