Opzettelijke verarming?

Julius777
Topic Starter

Opzettelijke verarming?

#1 , 10 nov 2012 08:48

Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Ik heb één broer. Mijn ouders hebben 6 jaar geleden hun tweede huis zonder dat ik er ook maar weet van had achter mijn rug bij de notaris geschonken aan mijn broer en aan mij helaas niets.

De schenking gebeurde op voorschot van erfenis.

Ik voel mij hierdoor zeer zwaar benadeeld want als alleenstaande moet ik huren. Een hypothecair krediet kan ik niet bekomen aangezien ik momenteel door een ongeval voor lange tijd arbeidsongeschikt ben. Een kost die mijn broer dus niet heeft voor jaren of misschien decennia tot mijn ouders komen te overlijden.

Nu heeft deze situatie tot een familieruzie geleid en dreigt mijn moeder ermee niets aan mij te zullen overlaten, hun huidig huis te verkopen, iets te gaan huren of in te gaan wonen bij mijn broer en alles op te doen zodanig dat er voor mij niets zal overschieten. Bovendien heeft ze al zware schulden, leningen aangegaan om andere af te betalen...

Is er hier sprake van opzettelijke verarming en wat kan ik hiertegen doen?

Alvast dank.

Julius

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 10 nov 2012 09:55

Uw ouders doen met hun geld wat ze willen. Als ze een lening willen afsluiten mogen ze dat natuurlijk ook. Als ze hun volledig bezit erdoor willen vlammen in Las Vegas, stat niets hen in de weg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Julius777
Topic Starter

#3 , 10 nov 2012 10:00

Uw ouders doen met hun geld wat ze willen. Als ze een lening willen afsluiten mogen ze dat natuurlijk ook. Als ze hun volledig bezit erdoor willen vlammen in Las Vegas, stat niets hen in de weg.
Wanneer is er dan sprake van verkwisting of een verkwister?

Plus mijn vader begint te dementeren (plus psychiatrisch verleden).

Reclame

Oude Belg

#4 , 10 nov 2012 10:19

Verkwisten is niet verboden. Gelukkig maar voor de economie.
Psychiatrisch verleden? Is voorbij, daarom heet het verleden. Dementeren : officieel vastgesteld? Wie is dan bewindvoerder? Uw moeder? Ik kan u alleen maar aanraden de strijdbijl te begraven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Julius777
Topic Starter

#5 , 10 nov 2012 10:36

Psychiatrisch verleden? Is voorbij, daarom heet het verleden. Dementeren : officieel vastgesteld? Wie is dan bewindvoerder? Uw moeder? Ik kan u alleen maar aanraden de strijdbijl te begraven.
Ik denk een voorlopig bewindvoerder te laten aanstellen. Vader is onlangs nog bij een psychiater geweest.

Of het dementeren "officieel" is vastgesteld denk ik niet, maar de symptomen zijn aanwezig plus agressief gedrag bvb in geval hij bepaalde zaken niet begrijpt.

Door wie en hoe dient dit "officieel" te worden vastgesteld?

Creatief

#6 , 10 nov 2012 11:04

Om een bewindvoering te laten aanstellen heb je een attest van je vaders huisarts nodig. Dat document moet je afhalen op het vredegerecht. Eveneens heb je een attest van leven en woonst nodig (gemeentehuis). Wanneer het document is ingevuld door je huisarts en er staat bijvoorbeeld "dementieel beeld" op vermeld, dan ga je hiermee naar de griffier van het vredegerecht. Daar moet je dan nog enkele formulieren invullen. Binnen de 14 dagen wordt er een gesprek gevoerd met de vrederechter, die er zal over beslissen of je vader dement is.

Voor wat betreft: onterven. Dit kan niet in België. Je hebt recht op je reservatair deel. Je broer heeft al een woning gekregen. Wanneer je ouders komen te overlijden wordt dit huis herschat naar de dagwaarde (marktwaarde) op de dag van overlijden of bij verdeling van de nalatenschap. Jouw broer moet je dan waarschijnlijk uitbetalen indien er voor de rest geen gelden meer overschieten.

Julius777
Topic Starter

#7 , 10 nov 2012 11:18

Om een bewindvoering te laten aanstellen heb je een attest van je vaders huisarts nodig. Dat document moet je afhalen op het vredegerecht. Eveneens heb je een attest van leven en woonst nodig (gemeentehuis). Wanneer het document is ingevuld door je huisarts en er staat bijvoorbeeld "dementieel beeld" op vermeld, dan ga je hiermee naar de griffier van het vredegerecht. Daar moet je dan nog enkele formulieren invullen. Binnen de 14 dagen wordt er een gesprek gevoerd met de vrederechter, die er zal over beslissen of je vader dement is.

Voor wat betreft: onterven. Dit kan niet in België. Je hebt recht op je reservatair deel. Je broer heeft al een woning gekregen. Wanneer je ouders komen te overlijden wordt dit huis herschat naar de dagwaarde (marktwaarde) op de dag van overlijden of bij verdeling van de nalatenschap. Jouw broer moet je dan waarschijnlijk uitbetalen indien er voor de rest geen gelden meer overschieten.
Ik denk niet dat hij het afgelopen jaar nog bij zijn huisarts is geweest. Meestal weigert hij nu ook alle hulp.
Kan je een medisch onderzoek laten uitvoeren?

Creatief

#8 , 10 nov 2012 11:27

Dat weet ik eigenlijk niet of je een medisch onderzoek op jouw vraag kan laten uitvoeren. Maar als jouw vader in behandeling is bij een psychiater, dan krijgt de huisarts hier wel de nodige info van. Op basis van die gegevens kan hij misschien het document van het vredegerecht invullen.

Jurman

#9 , 10 nov 2012 15:00

Je kan een onderzoek laten uitvoeren door een neuro-psychiater ( mini mental state examination of afgekort MMSE).
Dit onderzoek kan je niet laten doen ten huize van je vader maar wel als je vader opgenomen is in een ziekenhuis of RVT en in een toestand verkeerd dat een onderzoek toelaat ( bijvoorbeeld niet na een zware val of ongeluk waarbij je vader fysiek te verzwakt zou zijn ).
Dit onderzoek komt dan in de plaats van het attest van een huisarts, maar het MMSE-attest moet best minder dan 20 punten aangeven op een totaal van 30.
Met dit attest van de neuro-psychiater en een bewijs van woonst van je vader ga je dan naar het vredegerecht van de regio waar je vader woont.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2012 19:12

Bij mijn weten mag elke arts zulk attest schrijven dat 15 dagen geldig is.
De arts beschrijft de toestand van betrokkene.
Dus is vader bij u en u hebt een arts bij de hand kan hij die persoon beschrijven.
het is de vrederechter van de woonplaats vader die bevoegd is.

Julius777
Topic Starter

#11 , 10 nov 2012 19:42

Bij mijn weten mag elke arts zulk attest schrijven dat 15 dagen geldig is.
De arts beschrijft de toestand van betrokkene.
Dus is vader bij u en u hebt een arts bij de hand kan hij die persoon beschrijven.
het is de vrederechter van de woonplaats vader die bevoegd is.
Bij mijn weten heeft hij denk ik geen vaste huisarts.
Dus op moment dat mijn vader nog eens een woede-uitbarsting krijgt, met zaken begint te gooien, een een halve dag als een gek rondraast, kan ik best zelf een arts opbellen?

Eveneens heb ik een aantal van deze situaties kunnen opnemen met mobiele telefoon. Kun je dat als bewijs aan de vrederechter laten zien?

Ik vermoed dat hij lijdt aan het syndroom van Diogenes, een soort van verzamelwoede (een van de symptomen van dementie) en zelfverwaarlozing: hij verzamelt allerlei waardeloze spullen, zelfs afval die hij meebrengt van het containerpark en het huis mee volstouwt,..

Kan ik niet beter een gedwongen opname overwegen?
Laatst gewijzigd door Julius777 op 10 nov 2012 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Julius777
Topic Starter

#12 , 10 nov 2012 19:47

Of dit zodanig goed is voor de economie durf ik te betwijfelen... Dergelijke mensen komen na verloop van tijd meestal voor de rest van hun leven op het OCMW terecht. Griekse en Spaanse uitgavensdrift bleken uiteindelijk ook niet zo goed te zijn voor de economie

Ik heb horen zeggen dat je voor een verkwister (wordt aanzien als geesteszieke?) eveneens een voorlopig bewindvoerder kan laten aanstellen en dat hiervoor geen medisch attest nodig is... De vrederechter gaat na in welke mate persoon in staat is zijn/haar zaken al dan niet te beheren.

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?
Laatst gewijzigd door Julius777 op 10 nov 2012 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Julius777
Topic Starter

#13 , 10 nov 2012 19:50

Of dit zodanig goed is voor de economie durf ik te betwijfelen... Dergelijke mensen komen na verloop van tijd meestal voor de rest van hun leven op het OCMW terecht. Griekse en Spaanse uitgavensdrift bleken uiteindelijk ook niet goed te zijn voor de economie...

Ik heb horen zeggen dat je voor een verkwister (wordt aanzien als geesteszieke?) eveneens een voorlopig bewindvoerder kan laten aanstellen en dat hiervoor geen medisch attest nodig is... De vrederechter gaat na in welke mate persoon in staat is zijn/haar zaken al dan niet te beheren.

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

mapleleiah

#14 , 10 nov 2012 19:51

Kan de OP bij overlijden van zijn ouders niet dat geschonken eerste huis in rekening laten brengen, waardoor de broer een stuk daarvan moet terugstorten? Het is een magere troost nu, maar het kan later financieel soelaas brengen.

Noot: mochten ouders ooit in rusthuis belanden en er wordt aan u gevraagd om een deel van de kosten te betalen, dan kunt u bovenstaande argumenten gebruiken om te proberen daaraan te ontsnappen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”