Boedelnotaris

kor
Topic Starter

Boedelnotaris

#1 , 09 apr 2007 13:29

In 2005 is moeder overleden. Ze was al 40 jaar weduwe. Naar nu blijkt geen testament en geen geldig codicil. Wel is een kopie van codicil aanwezig. Origineel is niet vindbaar of waarschijnlijk door moeder ingetrokken. De andere erfgenaam wil de kopie als origineel beschouwen. Heeft daarbij advocaat in de arm genomen. Bij het benaderen van een notaris door mij, aangegeven dat zij moest optreden als boedelnotaris. De notaris vond het ook niet nodig een verklaring van erfrecht op te maken. Ik kon gewoon de financien blijven doen. Nu stelt de andere erfgenaam als eis dat de notaris als boedelnotaris optreedt!!. Ik moet alle rekeningen overdragen aan de notaris. Het geld komt dan op een lage renterekening te staan terwijl het nu op een veel hogere rekening staat. Ook wil de andere partij bij de orde van notarissen laten uitzoeken of het kopie codicil rechtsgeldig is. Een bedrag staat in bewaring bij een andere notaris. Als ik niet akkoord ga stapt ze naar de rechter.
Voorgesteld om het vermogen te verdelen en de sieraden en onroerend goed te laten taxeren waarna verdere verdeling kan plaatsvinden. Andere partij wijst dit stelselmatig af. Successierechten zijn inmiddels betaald.
Vragen: Ben ik verplicht akkoord te gaan met het afgeven van een volmacht voor het beheren van de rekeningen door de notaris, Moet dan ook niet het geld van de andere notaris daarbij worden betrokken. Kan ik eisen dat eerst duidelijk wordt of het codicil rechtsgeldig is alvorens akkoord te gaan met de boedelnotaris. Kan ik om een voorschot vragen op de erfenis welke bestaat uit vermogen, sieraden en onroerend goed.
Graag jullie reaktie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 apr 2007 17:11

Ik durf te stellen dat (bijna) twee jaar na een overlijden de tijd toch daar is om de nalatenschap te verdelen. Wat die kopie van codicil betreft : testamenten, wilsbeschikkingen ,codicils , en hoe men het ook wil noemen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om rechtsgeldig te zijn . E?n daarvan is = het moet om een origineel dokument gaan. Dus hiervoor heeft de andere volgens mij niet veel kans op succes.
Bovendien , men is niet verplicht om in een staat van onverdeeldheid te blijven , zoals dat in jullie situatie het geval is. Ik volg uw standpunt : eerst de al dan niet geldigheid van codicil afwachten en dan zo vlug mogelijk de nalatenschap vereffenen zodat de staat van onverdeeldheid kan opgeheven worden. Ik denk dat een vrederechter eerder een vereffenaar zal aanstellen dan een boedelnotaris aan te duiden.
Indien U zelf het beheer blijft doen , zorg wel dat U voor elke verrichting een sluitende verklaring en bewijs kan bezorgen.
Overleg misschien in deze zin met uw notaris.
Groeten.

kor
Topic Starter

#3 , 11 apr 2007 19:48

Wat bedoeld u met: men is niet verplicht om in een staat van onverdeeldheid te blijven?

Reclame

wanton

#4 , 11 apr 2007 20:21

Uit uw uitleg begrijp ik dat er een aantal goederen , ook onroerende , zijn die deel uitmaken van de nalatenschap. Die zijn nu eigendom van een aantal of alle erfgenamen samen. Dit noemt men 'eigendom in onverdeeldheid' , sommigen voor 10 %, anderen misschien voor 1/4, enzomeer. Deze toestand is niet altijd gunstig voor bepaalde 'onverdeelde eigenaars'. Nu kan men eisen dat een einde komt aan deze toestand . Dit kan dat ??n mede-eigenaar de anderen uitkoopt of dat het goed verkocht wordt aan een derde persoon. Voor roerende goederen , zeker voor geld , kan dit door ieder zijn deel uit te betalen.
In jullie geval moet eerst wel de uitslag van de codicil afgewacht worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”