Hallo,
Ik ben net nieuw op het forum.
Ik heb nederlandse nationaliteit en ben geruime tijd woonachtig in Belgie.
Nu heb ik een nderlandse erfenis gekregen van mijn ouders waar een vruchtgebruik op zit. Dit houdt in dat ik enkel de rente van het vermogen mag gebruiken, ok al staat alles op mijn eigen naam geregistreerd.
Dit heeft de bedoeling dat na mijn dood het geërfde deel naar mijn 2 verwende neefjes gaat die dit wel vrij te besteden gaan hebben. Ondertussen moet ik wel alles onder controlle houden zodanig dat er geen verlies van vermogen is. Nou ja, vermogen, het zijn echt geen miljoenen. Maar wel genoeg om een aantal eerder jaar met pensioen te kunnen gaan. Ondertussen moet ik voor alles en nog wat alles in overleg doen met de rest van de familie die vanwege geld altijd overhoop liggen. Leuk is echt iets anders.
Nu vroeg ik me af of ik van deze nederlandse vruchtgebruik regeling af kan geraken als ik me tot Belg nationaliseer. Gelden die nederlandse erf regels dan nog? of moet ik naar de VS emigreren om ervan af te geraken? Ik weet dat er landen zijn die geen erfrecht overeenkomst hebben met Nederland. Hoe is dat bij ons geregeld?
Ik heb misschien wel de mogelijk om het geërfde deel naar hier te halen zodanig dat het zich niet meer in Nederland bevind.
Peter