Schenking door Moeder

Galactic
Topic Starter

Schenking door Moeder

#1 , 20 nov 2012 18:51

Het volgende probleem doet zich voor. Mijn moeder en vader zijn gehuwd in gemeenschap van goederen. Echter heeft mijn moeder een erfenis ontvangen van 60.000 euro van haar ouders enkele jaren geleden. Dit bedrag heeft ze altijd op een spaarrekening geplaatst. Nu wil moeder dit geld schenken aan haar 4 zonen. Ze geeft wel graag iedereen evenveel, dus wil iedereen op hetzelfde moment dit bedrag schenken. Echter vind ze dat 3 van de 4 zonen nog niet over de erfenis zouden moeten kunnen beschikken omdat ze daar nog niet matuur genoeg voor zijn.

Concreet wil ze dus het geld op naam of rekening van de zonen plaatsen, en uiteindelijk nog bepalen wanneer ze erover kunnen beschikken (dus laten blokkeren of iets dergelijks, is dat mogelijk?) bij overlijden van de moeder kunnen de zonen automatisch beschikken over het geld. Hoe kan dit het beste geregeld worden, met een minimum aan moeite en kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
brunico

#2 , 21 nov 2012 22:40

mijn probleem is als volgt. mijn broer word vele malen geld toegestopt door mijn moeder. dat zijn bedragen tussen de 1000 en 5000 €.
daarintegen blijf ik altijd in de kou staan. ik krijg dan een antwoord van mijn moeder ik moet toch ook nog leven.
wat kan ik daar tegen doen om de geldstroom die in 1 richting gaat te doen ophouden, of dat ik toch ook mijn deel zou krijgen, wat me rechtvaardig klinkt.
alvast bedankt voor de medewerking.

Creatief

#3 , 22 nov 2012 08:20

mijn probleem is als volgt. mijn broer word vele malen geld toegestopt door mijn moeder. dat zijn bedragen tussen de 1000 en 5000 €.
daarintegen blijf ik altijd in de kou staan. ik krijg dan een antwoord van mijn moeder ik moet toch ook nog leven.
wat kan ik daar tegen doen om de geldstroom die in 1 richting gaat te doen ophouden, of dat ik toch ook mijn deel zou krijgen, wat me rechtvaardig klinkt.
alvast bedankt voor de medewerking.
Moeder is tijdens haar leven vrij om haar geld weg te geven lijk ze zelf wil. Bij twee kinderen mag ze 1/3de van het kaptiaal vrij wegschenken.
Nu kan je daar weinig aan doen. Als moeder overleden is en de nalatenschap open gevallen is, heeft elke erfgenaam spreekplicht. Ieder moet dan inbrengen wat men van de overledene heeft gekregen, tijdens het leven en des doods. Zo wordt de fictieve massa samengesteld.

Jij zal dan wel moeten kunnen bewijzen dat je broer tussendoor geld ontving.

Reclame

Creatief

#4 , 22 nov 2012 08:24

Het volgende probleem doet zich voor. Mijn moeder en vader zijn gehuwd in gemeenschap van goederen. Echter heeft mijn moeder een erfenis ontvangen van 60.000 euro van haar ouders enkele jaren geleden. Dit bedrag heeft ze altijd op een spaarrekening geplaatst. Nu wil moeder dit geld schenken aan haar 4 zonen. Ze geeft wel graag iedereen evenveel, dus wil iedereen op hetzelfde moment dit bedrag schenken. Echter vind ze dat 3 van de 4 zonen nog niet over de erfenis zouden moeten kunnen beschikken omdat ze daar nog niet matuur genoeg voor zijn.

Concreet wil ze dus het geld op naam of rekening van de zonen plaatsen, en uiteindelijk nog bepalen wanneer ze erover kunnen beschikken (dus laten blokkeren of iets dergelijks, is dat mogelijk?) bij overlijden van de moeder kunnen de zonen automatisch beschikken over het geld. Hoe kan dit het beste geregeld worden, met een minimum aan moeite en kosten?
Ze kan bij "bankgift" het geld schenken aan al de zonen en voor elke een rekening openen. De beste oplossing is voor de kinderen, die nog niet matuur genoeg zijn, de bedragen in blote eigendom te geven. Ik zou dan opteren om dat voor alle kindeen te doen. Ze ontvangen het geld in blote eigendom met het gevolg dat ze de jaarlijkse intresten aan moeder verschuldigd zijn tot het moment dat ze rijp zijn om het geld te beheren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”