verkoop naakte eigendom

kevin0406
Topic Starter

verkoop naakte eigendom

#1 , 27 nov 2012 13:01

Hoi,ik heb een vraagje omtrent de verkoop van een naakte eigendom van een woning.

Mijn vader is 3 jaar geleden overleden,ik ben enig kind(48j) uit zijn vorig huwelijk.
Na zijn scheiding is mijn vader hertrouwt met een vrouw(52j) die ook een kind(27j) heeft uit haar vorig huwelijk.
Mijn vader en zijn tweede vrouw hebben samen een nieuw huis gebouwd en zijn samen eigenaar.
Na zijn overlijden ben ik de naakte eigenaar van zijn deel dat mij toekomt en heb hier al erfenisrecht op betaald.
Zijn weduwe heeft nu aan mij de vraag gesteld of ik mijn naakte eigendom wil verkopen aan haar zoon.

Nu is mijn vraag: Op welk deel van het huis heb ik recht om te verkopen en wat zijn de eventuele kosten die nog aan mij toekomen.

Heb ik hier een voordeel aan vermits wij ongeveer even oud zijn(vruchtgebruiker en naakte eigenaar),dacht ik van wel

Alvast bedankt voor de reacties

mvg K.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 nov 2012 13:51

Vermits uw stiefmoeder slechts 4 jaar ouder is , wordt in de berekening van de waarde van haar vruchtgebruik haar leeftijd verhoogd tot 20 jaar boven de uwe. Zij wordt dus 68 jaar. Volgens een mogelijke berekening volgens de tabellen van J. Schryvers is voor haar een waarde van 47.35 % van toepassing. Uw deel voor de blote eigendom is dan 52.65 %. Dit is van toepassing op de helft van uw vader, zodat u ong. 26.33 % van de totale waarde zou ontvangen. Deze percenten zijn niet te nemen of te laten , maar lager zou ik niet gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 27 nov 2012 13:58

Ik denk dat dit inderdaad een goed idee is,
- de vrouw heeft levenslang het vruchtgebruik en je zal je vadersdeel dus pas kunnen krijgen als zij overlijdt (jullei zijn beiden bijn aeven oud).
- je naakte eigendom bedraagt (normaal gezien) de helft van de waarde van het huis - de verrekende vruchtgebruikwaarde die zijn vrouw daar nog over heeft. Gezien haar leeftijd is de vruchtgebruikwaarde nu nog vrij hoog: dus er gaat wel een behoorlijke hap van af. (cfr. waarde vruchtgebruiktabellen)
alleen vraag ik me af of het technisch mogelijk is dat je je naakte eigendom aan haar zoon verkoopt ipv aan haar zelf.

Reclame

kevin0406
Topic Starter

#4 , 27 nov 2012 14:19

dus als ik het goed begrijp kan ik mijn naakte eigendom verkopen voor 26,33% van de geschatte waarde van de woning,aan haar zoon.
Haar zoon is ook enig kind en erft dus toch haar andere deel,maar deze zou die nu willen kopen om iets te kunnen inbrengen voor belastingsaftrek.

alvast bedankt voor jullie reacties :wink:

succes-sie

#5 , 27 nov 2012 15:28

Ik zou persoonlijk een hogere waarde vragen voor Uw blote eigendom. U bekomt amper 1/4de van de waarde van de eigendom. Als Uw stiefmoeder ooit komt te overlijden, dan verdubbelt de waarde van Uw 1/2de blote eigendom bijna (gezien U dan volle eigenaar zal worden).

Als we de huidige intresten aanzien bij de banken, dan kan U nooit een dergelijke opbrengst genieten.

Ieder jaar dat Uw stiefmoeder ouder wordt, bekomt U een rendement van ongeveer 1,60% (vermindering waarde vruchtgebruik).

De waarde van het vruchtgebruik bij de berekening van de successierechten beloopt op 32%, volgens tabel Schrijvers op 47,35% : doe de stok in twee : zo beloopt het vruchtgebruik 39,675% (Uw aandeel blote eigendom beloopt dan 60,325% van de helft, hetzij 30,1625% van de totaliteit).

Uw stiefbroer zou profijt doen voor zijn belastingen, maar U nadeel qua opbrengst van banktegoeden...

Dan spreken we nog niet over de eventuele waardevermeerdering van de eigendom (wel opletten dat er geen grote kosten zitten aan te komen - bvb vernieuwen dak).

kevin0406
Topic Starter

#6 , 27 nov 2012 16:26

Ik kan wel en hogere waarde vragen,maar zal ik het ook krijgen,ikzelf ben van mening,vermits mijn stiefmoeder ongeveer mijn leeftijd heeft,ik nog lang kan zitten wachten op wat mij eventueel toekomt.Als zij nu akkoord gaat met mijn verkoop van de naakte eigendom heb ik er nu nog iets aan.
U hebt volkomen gelijk dat wachten meer opbrengt.

succes-sie

#7 , 27 nov 2012 17:29

Als U het niet vraagt, dan zal U het zeker niet bekomen.

Sta eens aan de andere zijde : zij zijn vragende partij (dus zullen ook wel hun profijt inzien)...

wanton

#8 , 27 nov 2012 17:57

Twee opmerkingen : uw stiefmoeder wordt nu dus gezien als een vrouw van 68 jaar. Het vermelde % van 47.35 voor de waarde is een maximum. Hoe lager u overeenkomt, hoe beter voor u. Gezien die leeftijdsaanpassing is het voordeel van te wachten toch minder : uw stiefmoeder zal waarschijnlijk nog langer leven dan de 20 jaar , die voorzien worden voor iemand van 68 jaar. Hou er rekening mee dat , gezien de leeftijdstabellen , uw stiefmoeder u kan overleven. Wat dan?
Ten tweede : indien uw stiefbroer alleen uw blote eigendom bekomt , kan hij geen fiscaal voordeel doen. Dat is er niet voor een blote eigenaar. Hij moet dus ook een deel vruchtgebruik bekomen of kopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kevin0406
Topic Starter

#9 , 28 nov 2012 07:49

Bedankt voor de info,Ik had niet verwacht dat dit zo een ingewikkeld gedoe is,wat een berekeningen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”