Geachte forumleden,
In de mate van het mogelijke had ik graag even jullie mening gehad omtrent de opties die er zijn inzake een schenking.
Het zit als volgt:
Mijn oom wil zijn onroerend goed schenken aan zijn zus (mijn moeder).Nu wil hij zoals iedereen uiteraard een zo optimaal mogelijke regeling hieromtrent,d.w.z. met een minimum
aan kosten ten voordele van Vadertje Staat.We zijn reeds even langsgeweest bij een notaris hiervoor.Die stelde voor om ofwel het onroerend goed volledig te schenken aan
mijn moeder,maar dat dit zo een kostelijke zaak zou gaan worden.Ik heb er even de tabel bijgenomen met de tarieven,en in niet-rechte lijn,tussen broers en zussen,zou het goed
hetwelk ik minimaal op een 185.000 euro schat,in de schijf van 65%(!) vallen ingeval een schenking.Echter merk ik op dat het successierechtentarief voor hetzelfde goed(schaal
boven de 175.000€),eveneens op 65% komt.Begrijpe wie begrijpen kan.
Ofwel,stelde de notaris voor,om het onroerend goed zowel aan mij als aan mijn moeder te schenken,wel gaande over een periode van twee keer drie jaar.Mijn moeder zou de
helft krijgen en ik eveneens.Ik ben het enige overgebleven kind,mijn vader is twee jaar geleden reeds overleden.Mijn zus is vorig jaar op een spijtige manier om het leven
gekomen bij een ongeval.Dit maakt dat ik enige erfgenaam van mijn moeder ben.Mijn nonkel wil in geen geval de rest van de familie opnemen in zijn nalatenschap.Ik had
voorgesteld aan de notaris om het huis van mijn nonkel te kopen,en hem daar te laten wonen tot aan zijn dood.Een soort van vastgelegd huurrecht dus.Mijn nonkel zou dan
aan mij maandelijks een som huurgeld dienen te betalen,waarmee ik dan het grootste gedeelte van de hypotheek zou terugbetalen.Het dient me wel gezegd dat ik samen met
mijn echtgenote reeds een eigen woning heb,waarop we eveneens een hypotheek dienen af te betalen.Alles hangt dan af van de hoeveelheid huurgeld die mijn nonkel zal moeten
betalen natuurlijk.Op zich vond de notaris dit geen slecht idee,maar hij waarschuwde wel dat we dan twee hypotheken zouden moeten aflossen,en dat dit geen sinecure is.Indien
mijn nonkel zijn woning verkoopt,heeft hij het onroerend goed kunnen omzetten in roerend goed,en daarmee kan men natuurlijk al een stuk meer "goochelen".
Hoe we het ook draaien of keren,er kan nu éénmaal geen omelet worden gebakken zonder eieren te breken,en het zal ons bij elke optie geld gaan kosten,hiervan zijn we ons
allen bewust.Wij zijn niet meer dan een ander,en er zijn voor ons geen uitzonderingen,maar niemand is graag sponsor van de staatskas.Daarom graag de mening of het advies
van de vele verlichte en ervaren geesten hier aanwezig.
Met oprechte dank,
El Stavio