wie erft wat in samengesteld gezin ?

papske
Topic Starter

wie erft wat in samengesteld gezin ?

#1 , 03 dec 2012 12:36

Thanks, is opgelost
Laatst gewijzigd door papske op 21 feb 2013 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 03 dec 2012 13:04

Buiten het vruchtgebruik erft de partner in feite niks, tenzij per testament werd bepaald dat hij/zij recht heeft op maximum het reservatair gedeelte.

In dit geval lijkt me dit niet zo heel eerlijk in feite.
Stel, man sterft, dus vrouw heeft buiten vruchtgebruik recht op 1/3 van het totaal (zonder weilanden denk ik ). Zijn kinderen erven dan 2/3 + de weilanden
Maar een jaar later sterft ook de vrouw. Haar 2 kinderen erven dan weldegelijk dat reservataire gedeelte dat van de man afkomstig is.

Als men het zo regelt dan komt er in feite een onevenwicht tussen de kinderen al naargelang wie eerst sterft.

papske
Topic Starter

#3 , 03 dec 2012 13:41

Mariette,
Er is geen testament, dan wordt alles dus wel eerlijk verdeeld ? Eigen bezittingen van de man gaan volledig naar de man zijn kinderen en eigen bezittingen van de vrouw gaan volledig naar de vrouw haar kinderen, en het huis is gemeenschappelijk, er wordt pas vererft bij overlijden van de laatst overgeblevene ?
De gelden die dan op spaarboekjes staan, daar heeft de overgebleven partner voor de helft het vruchtgebruik op, of wordt dit ook in 2 gedeeld en naar de kinderen van de overleden partner gestort ? (minus de successierechten dan wel... )

Reclame

wanton

#4 , 03 dec 2012 16:04

De nalatenschap van elke partner gaat naar zijn eigen kinderen : eigen goederen plus de helft van de gezinswoning. De overlevende partner heeft in principe vruchtgebruik op de ganse nalatenschap van de eerstoverleden echtgenoot. Wat misschien te overwegen is voor jullie : doe een beroep op de zgn. Wet-Valkeniers = " echtgenoten waarvan minstens één partner kinderen heeft uit een vorige relatie kunnen overeenkomen dat de overlevende partner enkel het vruchtgebruik bekomt van de gezinswoning." Dit heeft concreet tot gevolg dat de eigen goederen van elke partner , bij diens overlijden , volledig en in volle eigendom dadelijk naar de kinderen gaat. Voor een concrete uitwerking neem je wel best contact met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

papske
Topic Starter

#5 , 05 dec 2012 15:15

Bedankt voor de hulp Wanton. Die wet Valkeniers was me volledig onbekend.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”