handgift of bankgift

pdr
Topic Starter

handgift of bankgift

#1 , 16 dec 2012 22:51

graag raad voor volgende :
situatie
echtpaar heeft 4 kinderen : 3 komen nog regelmatig naar huis en 1 kind komt sedert 12 jaar niet meer naar huis.
echtpaar wenst hun 4 kinderen een evenredig bedrag te schenken.
hoe kan dit optimaal verlopen en hoe aanpakken zodat de kinderen dit niet hoeven te delen met hun echtgenoten.
HANDGIFT OF BANKGIFT en bij bankgift wat dient er effectief als melding te worden gemaakt zodat dit geen fiscale of andere dergelijke gevolgen kan hebben ?
met dank voor respons

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 17 dec 2012 13:40

Ik zou er eerder voor opteren om een bankgift over te maken, zodat dit later te bewijzen is.
Deze standaardbrieven maakt de bank zelf op. Er is maar één risico aan verbonden: indien één van de ouders binnen de 3 jaar overlijden, dan dienen hier nog successierechten op betaald te worden.
Een betere vorm is natuurlijk een notariële schenking. Hierop betaalt ieder kind dan 3 % schenkingsrechten. Er hoeven dan later geen SSR meer betaald te worden.

wanton

#3 , 17 dec 2012 14:12

Opletten : bankoverschrijving doen , zonder mededeling. Daarna brief van schenking opmaken : wat is gebeurd , hoeveel , wanneer aan wie. Samen met het bankuittreksel is dat een bewijs van schenking. Hierdoor blijft het ontvangen geld ook steedds van de kinderne alaleen en heeft de echtgenoot/ote er geen uitstaans mee.
Vraag wel , zoals creatief suggereert , de medewerking op uw bankkantoor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton

#4 , 17 dec 2012 14:17

Hier vind je een voorbeeld van schenkingsbrief.

Daarna , op een kopie , handtekening van begunstigde als bewijs van aanvaarding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”