Mag ik???

martizio
Topic Starter

Mag ik???

#1 , 02 jan 2013 18:03

Hallo heb hier een vraagje wat mij nachten wakker houdt.Mijn vader is al 8 jaar geleden gestorven, mijn moeder leeft nog en woont nog in ons ouderlijk huis.Mijn probleem is dat mijn broer van sinds mijn vader gestorven is daar woont. In die tijd hadden we dat beslist om mijn moeder niet alleen te laten enz....Let wel mijn broer is gehuwd geweest maar heeft nooit adres verandert van dat huis, en het was zogezegd een tijdelijke oplossing voor mijn moeder.Nu vraag ik mij af ,mag ik nu huur vragen van hem ??? Omdat hij ondertussen al 8 jaar erin woont gratis en voor niks !! Want mijn vadersdeel is er toch ook in of niet ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2013 18:08

U mag op dit moment geen huur vragen. U bent waarschijnlijk blote eigenaar voor 1/4 maar moeder heeft het vruchtgebruik. Het is zij die de huur mag ontvangen. Als moeder overleden is , kan u wel een vordering indienen wegens 'onrechtstreekse schenking' in de vorm van een aantal jaren gratis inwonen. Hij kan dan weer inbrengen dat hij zijn deel van de huishoudelijke kosten als voeding , nutsbedrijven en derg. heeft betaald. Hij heeft moeder ook 'opgepast', daar kan hij ook een vergoeding voor vragen én krijgen. Het zal wel niet simpeler worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martizio
Topic Starter

#3 , 02 jan 2013 18:19

Ok bedankt maar wij zijn samen 6 kinderen die vadersdeel hebben 3 waaronder ik willen er iets aan doen. Ik voelde onweersbui al hangen...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jan 2013 18:22

Ok bedankt maar wij zijn samen 6 kinderen die vadersdeel hebben 3 waaronder ik willen er iets aan doen. Ik voelde onweersbui al hangen...
Zolang moeder leeft kunt u alleszins niets doen. Daarna zal het ook moeilijk zijn. Indien broer niet akkoord gaat wordt dat een rechtszaak met onzeker resultaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2013 18:36

Vermoedelijk heeft uw broer zelfs geen huurcontract maar is het een bezetting ten bede. Wat perfect kan en mag.

martizio
Topic Starter

#6 , 02 jan 2013 18:44

Kunnen we het huis eventueel laten verkopen? Als we ons mama bij ons laten wonen??Of gaat dit ook alleen maar met haar toestemming??

wanton

#7 , 03 jan 2013 19:12

De kinderen kunnen niet eisen dat het huis verkocht wordt. Moeder heeft daar een vetorecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”