Verwerpen van erfenis, wat met kosten/schulden?

EPT
Topic Starter

Verwerpen van erfenis, wat met kosten/schulden?

#1 , 02 jan 2013 19:23

Goeiedag,

Wat gebeurt met de ziekenhuiskosten en dergelijke van overledene wanneer ik een erfenis zou weigeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 02 jan 2013 21:41

De erfgenamen moeten de ziekenhuisfactuur en de begrafeniskosten betalen, ook als ze de erfenis verwerpen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

EPT
Topic Starter

#3 , 02 jan 2013 23:41

Dag Oude Belg,

Ik ben zo goed als zeker dat er nog schulden lopende zijn (laat staan dat er nog... uit de kast gaan vallen) en mijn gezin kan de financiële consequentie van die erfenis aanvaarden niet aan.
Wat nu?

Zou ik bij de sociale dienst van de kliniek een afbetalingsplan voor de openstaande facturen kunnen vragen?

Reclame

Mariette

#4 , 03 jan 2013 09:11

De erfgenamen moeten de ziekenhuisfactuur en de begrafeniskosten betalen, ook als ze de erfenis verwerpen.
bent U daar zeker van?

mijn kinderen hebben de erfenis van hun vader verworpen.
De laatste maanden van zijn leven lag hij in intensieve. (toch geen kleine kost)

Hij had wel een hospitalizatieverzekering, maar deze dekt nooit alles.
Hij zat in schuldbemiddeling en de fakturen werden naar de schuldbemiddelaar gestuurd, alsook de faktuur van de begrafenis.

Zij hebben hiervoor niks moeten bijleggen.

Oude Belg

#5 , 03 jan 2013 10:27

Begrafeniskosten en ziekenhuiskosten (laatste factuur) dienen betaald te worden door de descendanten als de overledene behoeftig was omdat ze niet onder de erfenis vallen. Zij vallen onder de onderhoudsverplichting.

J. Demoor :
‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).
Uitvaartvlaanderen.be :
Een verwerpende erfgenaam kan soms toch verplicht worden tot het betalen van de begrafeniskosten, zelfs tot het definitief dragen van de begrafeniskosten. Zo oordeelde de rechtbank van eerste aanleg van Turnhout bij vonnis van 12 april 1983 dat een erfgenaam die krachtens het artikel 205 B.W. haar moeder levensonderhoud verschuldigd is, de begrafeniskosten van haar moeder moet dragen, ook al verwerpt zij de nalatenschap. Hieraan zijn uiteraard extra details aanverbonden. Zoals het feit dat erfgenamen de begrafeniskosten niet zelf kunnen betalen, omdat men zelf behoeftig is.

De rechter kan dus oordelen dat kinderen/erfgenamen op basis van onderhoudsplicht, gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten, ook al verwerpt men de nalatenschap, op basis van het onderhoudsplicht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

EPT
Topic Starter

#6 , 07 jan 2013 22:15

Ben te weten gekomen dat er achterstallige huur zal zijn, misschien ook telefoonkosten, moeten de kinderen dit ook nog betalen? Moet ik mij haasten met het laten acteren van de erfenisweigering?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2013 22:24

Opletten u mag niets aanvaarden dus ook geen beeldje meenemen!!
men heeft wel een lange periode .....
Ook de kinderen moeten verwerpen en voor de kosten best iedereen samen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=v ... 4169,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

EPT
Topic Starter

#8 , 08 jan 2013 07:57

.

Mariette

#9 , 08 jan 2013 10:35

Ben te weten gekomen dat er achterstallige huur zal zijn, misschien ook telefoonkosten, moeten de kinderen dit ook nog betalen? Moet ik mij haasten met het laten acteren van de erfenisweigering?
ha neen, daarom wordt de erfenis verworpen. Alle openstaande schulden zitten in die erfenis.

Blijkbaar buiten de begrafeniskosten en laatste ziekenhuisfacturen (over hoeveel tijd?)

EPT
Topic Starter

#10 , 10 jan 2013 12:37

Waar kan ik een modelbrief vinden voor het opstellen van een volmacht die meegenomen wordt naar de rechtbank om een nalatenschap te weigeren?

EPT
Topic Starter

#11 , 10 jan 2013 18:26

Ik heb ondertussen een document opgesteld. Ik heb datzelfde document aangevuld met een vertaling in het Frans voor sommige familieleden, mag dat van de rechtbank of moet alles eentalig Nederlands zijn?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”