Goeiedag,
Wat gebeurt met de ziekenhuiskosten en dergelijke van overledene wanneer ik een erfenis zou weigeren?
bent U daar zeker van?De erfgenamen moeten de ziekenhuisfactuur en de begrafeniskosten betalen, ook als ze de erfenis verwerpen.
Uitvaartvlaanderen.be :‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).
Een verwerpende erfgenaam kan soms toch verplicht worden tot het betalen van de begrafeniskosten, zelfs tot het definitief dragen van de begrafeniskosten. Zo oordeelde de rechtbank van eerste aanleg van Turnhout bij vonnis van 12 april 1983 dat een erfgenaam die krachtens het artikel 205 B.W. haar moeder levensonderhoud verschuldigd is, de begrafeniskosten van haar moeder moet dragen, ook al verwerpt zij de nalatenschap. Hieraan zijn uiteraard extra details aanverbonden. Zoals het feit dat erfgenamen de begrafeniskosten niet zelf kunnen betalen, omdat men zelf behoeftig is.
De rechter kan dus oordelen dat kinderen/erfgenamen op basis van onderhoudsplicht, gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten, ook al verwerpt men de nalatenschap, op basis van het onderhoudsplicht.
ha neen, daarom wordt de erfenis verworpen. Alle openstaande schulden zitten in die erfenis.Ben te weten gekomen dat er achterstallige huur zal zijn, misschien ook telefoonkosten, moeten de kinderen dit ook nog betalen? Moet ik mij haasten met het laten acteren van de erfenisweigering?