Kan een demente naakte eigendom verkopen?

pattataolivia
Topic Starter

Kan een demente naakte eigendom verkopen?

#1 , 03 jan 2013 15:54

Ik zou graag het huis van mijn moeder kopen. Zij is echter dement, en dus onbekwaam om te verkopen. Moeder is voor 20/32 volle eigenaar van de woning, 12/32 heeft ze in vruchtgebruik. Ik en mijn 3 zussen hebben 12/32 in naakte eigendom, dus elk 3/32 naakte eigendom.

Mijn moeder kan haar 20/32 volle eigendom niet meer verkopen, wegens wilsonbekwaam. Twee notarissen waren wel bereid de akte te verlijden, maar hier gaan we uiteraard niet op in gaan.

Nu vraag ik mij af: Kan ik de naakte eigendom van mijn moeder en zussen afkopen? Dit lijkt mij logisch, gezien mijn moeder geen belang heeft bij het behoud van de naakte eigendom. Integendeel: ze behoud het vruchtgebruik en krijgt een aanzienlijke som geld waarmee ze haar levensstandaard kan verhogen?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2013 19:21

Een officiëel aangestelde bewindvoerder kan in haar plaats optreden. En als er een notaris is die de akte wil verlijden , waarom gaat u daar niet op in?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pattataolivia
Topic Starter

#3 , 04 jan 2013 16:08

Mijn moeder is dement. Een notaris kan toch niet toestaan dat een demente haar volle eigendom verkoopt?

Reclame

mapleleiah

#4 , 06 jan 2013 00:47

Zolang uw moeder niet onder bewindvoering staat, mag zij in theorie doen wat ze wil. Het is natuurlijk mogelijk dat een notaris uit gewetensproblemen een akte met een dementerende niet wil verlijden. Maar dit is blijkbaar hier niet het geval. Ik zie dus eigenlijk uw probleem niet. Is er onenigheid met de andere betrokkenen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ippa

#5 , 06 jan 2013 10:13

Even ter informatie:

* in principe kan iemand die dement is, geen verkoop ondertekenen; de notaris mag deze persoon wettelijk niet de verkoopsakte laten tekenen.
* in ons geval is een bewindvoerder aangesteld (in dit geval ikzelf) en kon de verkoop doorgaan na akkoord van de vrederechter; de bewindvoerder ondertekent. Dit is de enige wettelijke weg.

"Foefelare, trucare et embetare" kan men altijd, met risico op allerlei moeilijkheden...

Groetjes,
JLD

Carlo

#6 , 07 jan 2013 17:02

ippa,
is dit ergens beschreven, want er is wel een duidelijk verschil tussen "in principe en in feite".
Ben zelf al jaren dementerend, niets heeft mij ooit belet om betalingen of aankopen te doen.
Wij hebben jaren geleden via de sociale dienst, ook een document gekregen om een bewindvoerder aan te stellen, ik heb dat niet getekend.
dank bij voorbaat.

fiziflossie

#7 , 21 jan 2013 11:39

De veiligste en wettelijke manier is idd een bewindvoerder laten aanstellen, die alle handelingen van vermogen en beheer overneemt van de beschermde persoon, onder toezicht van het vredegerecht. Kleine dagelijkse handelingen en betalingen kan hij zelf doen, doch voor belangrijke, omvangrijke zaken waar grote bedragen mee gemoeid gaan dient hij steeds machtiging van de vrederechter daarvoor te bekomen. Op die manier wordt het vermogen van de beschermde persoon beschermd en de bewindvoerder dient ieder jaar een omvangrijk en zeer gedetailleerd verslag neer te leggen waar iedere uitgave en inkomst wordt op vermeld. Meestal is een bewindvoerder een advocaat, daartoe aangesteld door het vredegerecht, doch het kan ook een familielid zijn indien daar geen bezwaren tegen bestaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”