Vader in huis.

piro44
Topic Starter

Vader in huis.

#1 , 09 jan 2013 12:05

Beste mijn vader woont al 5 jaar bij mij in.
Heb volmacht op zijn rekening heb nog 2broers en 1 zus .
Waar we geen contact meer hebben hij heeft juist zijn pensioen.
Hij betaald al het eten en zeg bv dat ik 300 e per maand op mijn rekening mag storten.
Kan dat voor later een probleem zijn?
Hij heeft geen andere inkomsten dan zijn pensioen dus geen huis of kasbons...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jan 2013 16:18

Maak een document tussen u en uw vader waarin die verklaart akkoord te gaan met die voorwaarde voor kost én inwoon : maandelijks een bedrag van 300 €. Dit bedrag is niet overdreven maar de betaling dient dan ook effectief te gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

papske

#3 , 09 jan 2013 16:43

Je kunt ook op je belastingsbrief aangeven dat je voor je vader zorgt.... (jullie wonen op hetzelfde adres), als je dit nog niet moest doen, vraag even aan je bankdirecteur, die volgen daar cursussen fiscaliteit voor.

Reclame

piro44
Topic Starter

#4 , 09 jan 2013 16:50

Bedankt ,
En kan men tot waar terug in tijd voor de controle op de rekening?
Is dat 3 5 of 10 20 jaar?

papske

#5 , 09 jan 2013 17:48

Ik denk 3 jaar, maar vraag dit best even aan je bankdirecteur of iemand die er meer van afweet dan ik. Ik weet dit van een collega die al een paar jaren voor zijn moeder zorgt en via zijn belastingaangifte hier een serieuze vergoeding voor krijgt. Het lost het bejaardenprobleem zo'n beetje op denk ik, mensen die door hun eigen kinderen verzorgd worden. Het is volledig wettelijk, maar niet door iedereen geweten.

wanton

#6 , 09 jan 2013 18:41

Jawel , indien uw vader ouder is dan 65 jaar en een pensioen heeft van minder dan ( aj 2012) 23.250 € bruto , kan je hem ten laste nemen. Dat geeft u een belastingvermindering van 1200 à 1400 €. Je moet dat aanduiden door een 1 te plaatsen bij code 1043 op uw aangifte. Bankverrichtingen zijn op te vragen tot 10 jaar terug. Ik herhaal : zorg voor een 'contract' tussen u beiden. En doe geen onverantwoorde uitgaven, via zijn rekening.
Toet-anch-Amon

piro44
Topic Starter

#7 , 11 jan 2013 16:39

Dag Onverantwoorde uitgaven wat is dat juist?
Mag ik bv een appartement huuren aan zee op zijn naam voor een week als vakantievoor hem?
Mag ik eten kopen in een winkel met zijn kaart .
enz?

piro44
Topic Starter

#8 , 11 jan 2013 16:55

Met een pensioen van 1100 bruto mag hij daarmee doen wat hij wil?
Is dat niet juist genoeg om te leven?

wanton

#9 , 11 jan 2013 17:44

Met onverantwoorde uitgaven bedoel ik dat u best zorgt dat u voor alles een bewijs kan geven , zelfs als dat een huur van een appartement aan zee is. Ik geloof best dat uw broers en zus u vertrouwen , tot zo lang ....
Toet-anch-Amon

piro44
Topic Starter

#10 , 11 jan 2013 17:49

juist tot de dag....

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”