huwelijk en erven

Marijke14
Topic Starter

huwelijk en erven

#1 , 10 jan 2013 22:41

Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik trouwen binnenkort.
Normaal doen we dit zonder huwelijkscontract, dus gewoon in gemeenschap van goederen.
We kochten samen een huis(tekenden al een compromis), waarin ik meer geld zal steken als hij.
Stel dat hij er 20% in zal steken en ik 80%.
De akte zal pas na ons huwelijk worden ondertekend. De verdeling zal ook zo opgenomen worden in de aankoopakte.

Misschien domme vragen maar belangrijk om te weten!
Eerste vraag : of mijn partner als ik overlijd dan ook mijn deel (80%) zal erven? Of gaat een deel daarvan (ook) naar mijn ouders als die nog leven?
Of zal hij zo ie zo mijn deel (80%) van het huis erven en ook al heeft hij niet zoveel geld in het huis gestoken als ik? En daarop ook successierechten moeten betalen?

Zo niet: Is het beter te trouwen onder een ander huwelijksstelsel?
Is het beter om te trouwen met een huwelijkscontract?

Tweede vraag:
Als er geen kinderen zijn, kunnen zijn ouders (als ze nog leven...) zijn deel (20%) opeisen?
M.a.w. kunnen ze vragen of ik zijn deel terugbetaal aan hen?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 jan 2013 15:34

De notaris zal waarschijnlijk voorstellen om een beding van aanwas tussen u beiden op te maken in de koopakte. In principe erven jullie niet van mekaar , maar bij overlijden van één van beide wordt de partner toch volledig eigenaar van de woning mits betalen van de nodige registratierechten. U kan dat beding van aanwas voor een bepaalde tijd aangaan , met stilzwijgende verlenging. Of laten stoppen indien jullie met mekaar trouwen. Of een herziening noteren als er kinderen zijn. Dat kan allemaal.

Nog dit : als jullie trouwen kunnen jullie laten noteren dat het huis - en kosteloos- volledig voor de partner is.
Uw notaris dient u de juiste uitleg te geven in jullie eigenste situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”