vraag bij schenkingsakte

massief
Topic Starter

vraag bij schenkingsakte

#1 , 18 jan 2013 13:29

Is de dienstdoende notaris verplicht om bij een schenking van een onroerend goed met volle eigendom onder levenden,vooruit en buiten deel,met levenslang vruchtgebruik voor de schenker,de andere familieleden (broers of zusters van de begiftigde)hiervan op de hoogte te stellen?
En kunnen de broers of zusters van de begiftigde hun deel nog opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jan 2013 17:50

Of hij verplicht is dat te doen weet ik niet zo zeker. Best wel natuurlijk. Want ooit moet een verrekening gebeuren , zelfs als deze schenking buiten deel geschiedt. Men kan nu niet weten dat de reserve van de kinderen niet is aangetast door deze schenking. Dat gebeurt bij het overlijden van de schenker. Indien blijkt dat de schenking , aan zijn waarde op dat moment , het vrij beschikbaar deel overtreft kunnen de broers en zusters hun deel op dat ogenblik opeisen. Eventueel zal de begiftigde van de schenking dan minder ontvangen uit de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

massief
Topic Starter

#3 , 18 jan 2013 18:34

Of hij verplicht is dat te doen weet ik niet zo zeker. Best wel natuurlijk. Want ooit moet een verrekening gebeuren , zelfs als deze schenking buiten deel geschiedt. Men kan nu niet weten dat de reserve van de kinderen niet is aangetast door deze schenking. Dat gebeurt bij het overlijden van de schenker. Indien blijkt dat de schenking , aan zijn waarde op dat moment , het vrij beschikbaar deel overtreft kunnen de broers en zusters hun deel op dat ogenblik opeisen. Eventueel zal de begiftigde van de schenking dan minder ontvangen uit de erfenis.
Bedankt voor je uitleg!

Ben eff vergeten te vermelden dat ik voor de volle 100% schenkingsrechten diende te betalen op de schenking.Moest de notatis niet voorzien dat er met de mede-erfgenamen rekening moest gehouden worden op dat ogenblik.?
Er is helaas geen andere bijdrage in de fictieve massa.

Reclame

wanton

#4 , 18 jan 2013 20:38

Schenkingsrechten dienen steeds betaald te worden op de waarde van volle eigendom.
Op moment van de schenking kan niet voorzien worden hoe groot de fictieve massa zal zijn. Ik hoop dat de notaris wel de mogelijke problemen heeft aangewezen.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 20 jan 2013 09:15

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Hieruit volgt dat derden hiervan niet moeten op de hoogte gesteld worden,ook al zijn het broers of zusters.

“Art.829.Ieder medeërfgenaam doet, volgens de hierna te bepalen regels, in de massa inbreng van de giften die hem gedaan zijn en van de sommen die hij schuldig is.”(B.W.).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

massief
Topic Starter

#6 , 20 jan 2013 11:02

één en ander lijkt me nu duidelijker geworden....
Dus heeft deze schenking geen enkel voordeel opgeleverd voor de begiftigde.
Laat dat een verwittiging zijn voor alle kinderen die levenslang hun best doen om één van hun ouders te helpen en te onderhouden,terwijl de broeders en/of zusters die zich maar om de paar jaren ééns laten zien net hetzelde krijgen.
Ik begrijp dat de wet hier moeilijk aan te passen is want wie of wat zal bepalen in welke maten iemand voor zijn ouders zorgt?
Misschien de moeite om een nieuw onderwerp op te starten in deze groep?
Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden.

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Hieruit volgt dat derden hiervan niet moeten op de hoogte gesteld worden,ook al zijn het broers of zusters.

“Art.829.Ieder medeërfgenaam doet, volgens de hierna te bepalen regels, in de massa inbreng van de giften die hem gedaan zijn en van de sommen die hij schuldig is.”(B.W.).

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

wanton

#7 , 20 jan 2013 12:18

Beste massief ,

er is dus duidelijk wel een voordeel voor de begunstigde : hij krijgt een huis buiten erfdeel. Dat wil zeggen : bovenop zijn wettelijk voorbehouden deel. De andere kinderen krijgen enkel dat.
Wat wel speelt is het volgende. Bij het overlijden van de ouders wordt nagezien of dat extra deel niet te groot is volgens de wettelijke bepalingen. Vroeger kan niet. De anderen kunnen wel of niet akkoord gaan zoals het er dan voorstaat.
Concreet : Er zijn 3 kinderen. Eén kind krijgt een huis buiten erfdeel , dat 1/4 bedraagt. De rest is 3/4. De twee anderen krijgen gewoon hun deel , zijnde 1/4. De begunstigde krijgt ook 1/4 plus het vierde kwart , buiten erfdeel. Die krijgt dus zoveel als de twee anderen samen.
En er is geen voordeel volgens u. Duidelijk wel.
Indien blijkt dat deel buiten erfdeel te groot is , krijgt die maar bij tot hij de helft van het totaal heeft ontvangen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”