Nee, want uw situatie is geen onverdeeldheid.Is dit van toepassing:
art 825 Bw: niemand kan gedwonen zijn in onverdeeldheid te blijven
maar tiens...erft de partner bij wettelijke samenwoning ook het vruchtgebruik over de goederen van je partner bij diens overlijden?
Ik dacht dat in dit geval er Wél sprake is van onverdeeldheid, want officieel is de zoon reeds volle eigenaar van zijn vaders erfdeel en heeft de wettelijke partner van de overledene enkel haar 50% eigen bezit van het onroerend goed. Ze zijn nu dus samen eigenaar van het onroerend goed en kan de zoon de verdeling vragen.
Bij wettelijke samenwoning is er géén erfrecht tussen de partners....
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/ ... t-erfrecht" onclick="window.open(this.href);return false;Wettelijk samenwonenden daarentegen erven wel automatisch van elkaar.
Dit wil zeggen dat zij van elkaar erven zonder dat er een testament nodig is. Let wel, dit erfrecht geldt enkel voor de samenwonenden die een verklaring hebben afgelegd voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Bovendien gaat het slechts om een beperkt erfrecht. De langstlevende van hen verkrijgt automatisch het vruchtgebruik (niet de volle eigendom) van de woning die het koppel bewoonde en van het huisraad die er zich in bevond, zonder dat hiervoor een testament nodig is.
Tja... stiefma heeft geen geld (of wil er geen geld insteken) om mijn deel over te kopen. Dat betekent dus in feite dat ik moet wachten tot zij het loodje legt...
Ik dacht dat zij met haar vruchtgebruik zelfs mag verhuren, dus ik veronderstel dat indien zij haar adres wijzigt, er niets aan het vruchtgebruik wijzigt.
Ik val mss in herhaling, maar ik begrijp dus echt niet dat ik nu gedwongen word om eigenaar te blijven van een stuk huis dat ik niet eens wil...
Maar in de loop der jaren kan stiefmama wel aan komen kloppen voor uw 50 % tussenkomst in grote onderhoudskosten, zoals bvb de vernieuwing van het dak.Ik val mss in herhaling, maar ik begrijp dus echt niet dat ik nu gedwongen word om eigenaar te blijven van een stuk huis dat ik niet eens wil...
Dat is helaas maar al te waar. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen door deze eigenaardigheid in het erfrecht al onbewust in de problemen zijn gekomen.Maar in de loop der jaren kan stiefmama wel aan komen kloppen voor uw 50 % tussenkomst in grote, zoals bvb de vernieuwing van het dak.Ik val mss in herhaling, maar ik begrijp dus echt niet dat ik nu gedwongen word om eigenaar te blijven van een stuk huis dat ik niet eens wil...