Bullet krediet met 1/2 huis?

evgoeth
Topic Starter

Bullet krediet met 1/2 huis?

#1 , 08 feb 2013 15:16

Mijn vriend is na het overlijden van zijn vader voor de helft eigenaar geworden van de ouderlijke woning, waarvan de moeder (58 jaar) het vruchtgebruik heeft.
In het testament van zijn vader stond dat de andere eigendommen, voornamelijk geld, na zijn overlijden voor 1/3 naar de moeder gingen, 1/3 naar de zoon en 1/3 naar de dochter.

Hoewel hij kapot was van het verlies, werd hij een beetje opgemonterd door te weten dat wij dan uiteindelijk ons huis volledig zouden kunnen afmaken, met het geld van de erfenis.
Zover is het nooit gekomen want de bank waar de gelden staan alsook de moeder hebben verder geen stappen ondernomen om het geld te verdelen. Alles is nog in het bezit van de moeder.

Mijn vriend denkt er nu over om naar de bank te gaan met de vraag om een soort van bullet-krediet af te sluiten, waar je enkel de intresten moet betalen en het kapitaal pas na x aantal jaar moet aflossen?
Kan dit? Hij wil dat kapitaal dan aflossen met de opbrengst van de verkoop van het huis (geschat op 250.000 euro)
Zijn ma heeft al gezegd dat, ondanks de wens van hun vader, de grootste kostwinner van het gezin zoveel jaar geleden, zij er van uit gaat dat het huis door de zoon en dochter zal verkocht worden wanneer zij het wil, en dat daarmee een appartement voor haar zal gekocht worden.

Wat is het nut van een testament op te stellen als alles wat erin moet gedaan worden compleet genegeerd wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 feb 2013 15:49

De kinderen erven 1/3 van de gelden , maar ik vrees dat dat enkel zal gaan over de blote eigendom. Moeder heeft in principe steeds het vruchtgebruik. Doe navraag bij de notaris. Jullie moeten dan de wettelijke uitvoering vragen van de verdeling : het geld moet geblokkeerd worden op naam van de kinderen. Moeder kan dat niet beletten.
Maar de verkoop van de ouderlijke gezinswoning kunnen jullie dan weer nooit eisen van moeder. Zij beslist idd of dit gebeurt. Het is mi. in het nadeel van de kinderen om hoe dan ook de effectieve verdeling te vragen. Het vruchtgebruik dat moeder heeft dient afgekocht te worden door de kinderen en zo iets valt gewoonlijk tegen.
Ik geloof ook niet dat een bank krediet zal geven onder die voorwaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2013 15:54

Gehuwd en welk huwelijkscontract?
Mogelijk heeft moeder wel het vruchtgebruik.

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 15 feb 2013 09:26

Ik zou moeten gaan nakijken op de documenten van de notaris onder welk stelsel zij gehuwd waren.

De bank weet dat dit moet gebeuren, maar handelt jammer genoeg ook niet. Ondertussen blijft het geld daar staan, want de moeder heeft gezegd dat ze dit niet wil, nadrukkelijk tegen de wens in van de overleden vader, maar tant pis.
Als wij alles in gang zetten dan komt het tot een breuk in de familie.

Hij heeft nog een zus ook maar die is zelf bemiddeld dus die hoeft dat geld niet bepaald te hebben.

Wij zouden het goed kunnen gebruiken voor verbouwingen daarentegen, maar we moeten er niet op rekenen van ook maar iets te zien voor zij overlijdt, hell, als er dan nog maar iets over is, want ze heeft op nog geen 2 jaar tijd er 30000 euro doorgejaagd.

Blijft er niets anders over dan te blijven sparen en af en toe eens iets te kunnen doen ...
Zoals zovele andere mensen :-)

wanton

#5 , 15 feb 2013 11:20

Indien er geen afspraak mogelijk is , moet je de wettelijke regeling vragen. Dat kan niet geweigerd worden. Het geld dat in blote eigendom u toelomt op uw naam laten blokkeren. Ooit is dat dan volledig van uzelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”