vraag ivm vruchtgebruik

meesje
Topic Starter

vraag ivm vruchtgebruik

#1 , 20 feb 2013 21:39

Een van de ouders overlijdt. De twee kinderen erven de naakte eigendom en de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik.

Dat vruchtgebruik omvat:

1. de gezinswoning
2. een tweede woning die verhuurd is
3. roerende beleggingen

Wat betreft 1. kan het vruchtgebruik niet omgezet worden zonder akkoord van de vruchtgebruiker.
Maar wat betreft 2. en 3.? Kunnen de twee kinderen de afkoop van het vruchtgebruik eisen?

En omgekeerd: kan de vruchtgebruiker de omzetting eisen van het vruchtgebruik 1.,2. en 3.?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 feb 2013 22:30

Kinderen kunnen to. langstlevende ouder omzetting eisen van alle goederen behalve gezinswoning en inboedel.
Ouder-vruchtgebruiker kan omzetting vragen van alles.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jef 007

#3 , 21 feb 2013 13:22

wat betekent "omzetting"?

Reclame

Marijkealleen

#4 , 21 feb 2013 14:29

Omzetting is mi 'omzetten naar de geldwaarde' en verdelen of gewoon verdelen, dus het opheffen van het vruchtgebruik door afkoop ervan.

wanton

#5 , 22 feb 2013 10:15

Zo'n omzetting of afkoop is meestal nadelig voor de kinderen-blote eigenaars. Het vruchtgeberuik heeft een waarde die moet volstaan om de vruchtgebruiker gedurende de rest van de te verwachten levensduur een normale rente te laten ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”