Akte van erfopvolging versus akte van bekendheid

cleo4
Topic Starter

Akte van erfopvolging versus akte van bekendheid

#1 , 26 feb 2013 18:10

We hebben informatie gekregen dat bij een koppel getrouwd in gemeenschap van goederen met keuzebeding en 1/4 blote eigendom van het ouderlijk huis (= eigen vermogen overleden partner)
er twee aktes nodig zijn bij de erfopvolging:

akte van erfopvolging
waarop de keuze van het keuzebeding staat in verband met de gemeenschapsgoederen

akte van bekendheid
waarin staat dat het 1/4 blote eigendom van het ouderlijk huis dat eigen was van de overleden partner overgaat op de kinderen (wettelijke erfgenamen)

Klopt dit?
De eerste akte heb je nodig om de bank tegoeden vrij te krijgen.
Waarvoor heb je de akte van bekendheid nodig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 26 feb 2013 18:26

Bij een overlijden worden de bankrekeningen of kluis van de overledene geblokkeerd. De deblokkering ervan kan enkel door een wettelijke erfgenaam gebeuren. Om de gelden vrij te maken had u vroeger een erfrechtverklaring of een akte van bekendheid nodig.
Vanaf 29 mei 2009 werd de administratieve procedure gewijzigd en kunt u voortaan bij uw plaatselijk registratiekantoor een eenvoudig attest van erfopvolging bekomen of bij uw notaris voor akte van erfopvolging.
Akte van bekendheid of erfrechtverklaring bestaan niet meer.

U hebt dus slechts één document nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 28 feb 2013 09:09

Zie vooraf : http://elfri.be/keuzebeding" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.elfri.be/akte-van-bekendheid" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.1240bis...§ 3...In de gevallen waarin de erfenis van de overledene niet uitsluitend wordt vererfd overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 718 tot 755...of indien er sprake is van een...huwelijkscontract in hoofde van de overledene is alleen de notaris bevoegd om een akte of een attest van erfopvolging af te leveren.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 28 feb 2013 12:06

Een attest van erfopvolging wordt afgeleverd door het plaatselijk kantoor van de Registratie. Dit voor zover de wettelijke erfregeling van toepassing is.
Een akte van erfopvolging wordt afgeleverd door een notaris , en is nodig van zodra er een huwelijkscontract of testament aanwezig is.

Eigenlijk is dit een monopolie-vorming vanwege de notarissen. De Registratie kan dat evengoed afleveren in alle voorkomende gevallen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cleo4
Topic Starter

#5 , 28 feb 2013 12:33

Dat de akte van erfvolging vereist is omwille van het keuzebeding begrijp ik aangezien dat als een soort huwelijkscontract beschouwd wordt.
De notaris zei dat ook een akte van bekendheid nodig is voor het deel BE van het ouderlijk huis dat overgaat van de partner op de kinderen. Daar vind ik niet onmiddellijk een verklaring/uitleg voor. Het zou te maken moeten hebben dat dit eigen vermogen is en buiten de gemeenschap valt.

roharro

#6 , 28 feb 2013 12:36

Dat de akte van erfvolging vereist is omwille van het keuzebeding begrijp ik aangezien dat als een soort huwelijkscontract beschouwd wordt.
De notaris zei dat ook een akte van bekendheid nodig is voor het deel BE van het ouderlijk huis dat overgaat van de partner op de kinderen. Daar vind ik niet onmiddellijk een verklaring/uitleg voor. Het zou te maken moeten hebben dat dit eigen vermogen is en buiten de gemeenschap valt.
Benieuwd waar die notaris een "akte van bekendheid" -die niet meer afgeleverd wordt- vandaan gaat toveren.

In het beschreven geval is er enkel een Akte van erfopvolging vereist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 28 feb 2013 20:20

Ik kan ergens begrijpen dat een (oudere) notaris nog steeds de term 'akte van bekendheid' gebruikt. Punt is evenwel dat alles in één document kan vermeld worden , zowel wat betreft het gemeenschappelijk als het eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”