Wettelijk recht van terugkeer en erfgenaam

charles632
Topic Starter

Wettelijk recht van terugkeer en erfgenaam

#1 , 04 mar 2013 15:20

Hallo,

De situatie is als volgt (en mijn excuses indien dit onderwerp al aangesneden is):

- vriendin en ik zijn wettelijk samenwonend
- we hebben samen een huis gekocht
- zij heeft van haar ouders een som geld gekregen (schenking), welke is geïnvesteerd in aangekocht huis
- we hebben één kind

Stel dat zij overlijdt, dan vermoed ik dat het recht van wettelijke terugkeer NIET geldt omdat we een kind hebben dat automatisch deze schenking zou erven van haar?
Kan ons kind ooit dit geld opeisen en mij dus bijvoorbeeld dwingen het huis te verkopen (indien ik dit niet kan uitbetalen)

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 04 mar 2013 16:00

Nee, want jij hebt vruchtgebruik over het gedeelte van je overleden echtgenote tot je zelf overlijdt. Je kind gaat wel de naakte eigendom hebben van deze centen, en er ook successierechten op betalen, maar pas als jij overlijdt zal het bedrag uitgekeerd worden aan je kind.

charles632
Topic Starter

#3 , 04 mar 2013 16:10

Bedankt voor het snelle antwoord.

Nu is het wel zo dat we wettelijk samenwonend zijn, dus is zij 'technisch' gezien niet mijn echtgenote. Wel hebben wij een testament ondertekend waarin wij bepaald hebben alles (roerend en onroerend) aan mekaar na te laten. Maakt dit dan enig verschil?

Reclame

Marijkealleen

#4 , 04 mar 2013 17:50

Sorry voor dat 'echtgenote', maar wettelijk samenwonenden hebben ook vruchtgebruik van de gezamenlijke woning als 1 der partners overlijdt. Jullie kind gaat geen der ouders uit het huis kunnen zetten. Jullie kind heeft wel een wettig erfdeel bij overlijden van 1 van jullie, maar dat zal nooit leiden tot een uit-huiszetting van de andere partner. Dus enig verschil om die reden maakt het niet, mét of zonder testament. Als jullie echter een verblijvingsbeding opstellen, erft jullie kind helemaal niets bij overlijden van partner nr. 1 maar komt alles aan partner nr. 2 toe. Maar dit systeem is zeker niet aan te raden als er kinderen zijn. temeer daar de kinderen, zolang er nog een ouder in leven is, alleen naakte eigendom erven, en geen vruchtgebruik. Wat wel wil zeggen dat je het huis niet zomaar kunt verkopen.

wanton

#5 , 04 mar 2013 21:21

Voor wettelijk samenwonenden die samen kinderen hebben , is zo'n testament ongeldig. Zij kunnen de reserve van het kind of de kinderen niet afpakken.
De gelden van de schenking zijn gespendeerd aan het huis. Het kind zal daarvan geen cent ontvangen of kunnen opeisen. Het kind bekomt wel de blote eigendom van de helft van het huis.
Stel dat het tot een scheiding komt : dan zal die geldsom wel eerst kunnen opgevraagd worden voor de verdeling gedaan wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

charles632
Topic Starter

#6 , 05 mar 2013 09:40

Hier hoor ik wat verwarrende signalen.

Stel dat mijn vriendin en ik niet huwen, zij sterft, en ons kind wordt 18. Op dat ogenblik KAN ons kind de wettelijke reserve van 1/2e opeisen? Maar als er niet voldoende roerende goederen zijn om dit 'uit te betalen' kan ons kind mij niet verplichten om het huis te verkopen om zo het wettelijk deel op te eisen of kan dat wel?

Marijkealleen

#7 , 05 mar 2013 12:01

Uw kind kan u niet verplichten het huis te verkopen. Ook niet om zijn/haar wettelijk deel op te eisen. U hebt het vruchtgebruik over de helft van uw overleden partner. De andere helft is uw naakte eigendom. Uw kind zal moeten wachten tot u overlijdt om het huis te kunnen verkopen.

k.b.

#8 , 05 mar 2013 12:32

Ik stel voor dat TS zijn testament herroept / vernietigd.

Het testament heeft geen uitwerking op het gedeelte dat TS bedoeld maar enkel op het vrij beschikbaar deel ...
en zal dus eigenlijk neerkomen op een gewone wettelijke openvalling van de erfenis.

Mijn partner is bezig met een naletenschap van iemand die "niet rijk gestorven is" ... Deze persoon heeft wel een testament opgesteld waarin hij nagenoeg de wettelijke regels volgt.
Het gaat om een geregistreerd testament , bij een andere notaris dan diegene die de erfenis / verdeling uitvoert.

Om de enkele duizenden euro's spaargelden "vrij te krijgen" moeten dus beide notarissen acties ondernemen ...
Neerlegging testament , akte erfopvolging , ... en dan nog eens Successie aan tarief "vreemden" ...

Gevolg ... de erfgenamen zullen er niet "beter" van worden.

k.b.

wanton

#9 , 05 mar 2013 14:25

Charles , ik veronderstel dat het huis van beiden is , ieder voor de helft. Klopt dat , gezien de inbreng na schenking?
Als één van u beiden overlijdt , behoudt de langstlevende zijn deel. Hij bekomt tevens het vruchtgebruik van de hele woning , waardoor die kan blijven wonen , zelfs levenslang. Niemand kan dat verhinderen , ook het kind niet. Bij de Registratie wordt genoteerd dat zij voor de helft blote eigenaar is. Bij het overlijden van de tweede ouder bekomt zij het volledige huis. Het kind moet wel successierechten betalen op dat deel van de woning bij iedere erfenis.
Voor de roerende goederen als geld , effecten kan je via testament wel iets afspreken. Je kan tot de helft van ieders deel aan de partner geven , maar het kind moet zijn part krijgen. Wettelijke samenwoners leven in een systeem van scheiding van goederen , er is niets gemeenschappelijk.
Voorbeeld : A & B wonen wettelijk samen. Wanneer A overlijdt heeft hij tegoeden voor 80.000 € , B voor 50.000€ en op een 'huishoudrekening' staat 20.000 €. Hoe is de verdeling volgens de wet? B houdt 60.000 ( 50 + 10.) en het kind erft 90.000 €.
Via testament kan men bepalen dat , naast de eigen 60.000 € van B, B en het kind beiden 45.000 € erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

charles632
Topic Starter

#10 , 05 mar 2013 14:47

wanton,

Het huis is inderdaad van elk voor de helft.

Ik onthoud dat ons kind nooit zal kunnen eisen dat ik het huis verkoop om het wettelijk deel of het bedrag van de schenking op te vragen. Wanneer ik het huis verkoop (om één of andere reden) kan het kind het 'kindsdeel' wel eisen.

Kan het kind dan ook nog aanspraak maken op het bedrag van de schenking?

Wij hebben trouwens enkel rekeningen die op naam van de 'onverdeeldheid' staan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”