#9 , 05 mar 2013 14:25
Charles , ik veronderstel dat het huis van beiden is , ieder voor de helft. Klopt dat , gezien de inbreng na schenking?
Als één van u beiden overlijdt , behoudt de langstlevende zijn deel. Hij bekomt tevens het vruchtgebruik van de hele woning , waardoor die kan blijven wonen , zelfs levenslang. Niemand kan dat verhinderen , ook het kind niet. Bij de Registratie wordt genoteerd dat zij voor de helft blote eigenaar is. Bij het overlijden van de tweede ouder bekomt zij het volledige huis. Het kind moet wel successierechten betalen op dat deel van de woning bij iedere erfenis.
Voor de roerende goederen als geld , effecten kan je via testament wel iets afspreken. Je kan tot de helft van ieders deel aan de partner geven , maar het kind moet zijn part krijgen. Wettelijke samenwoners leven in een systeem van scheiding van goederen , er is niets gemeenschappelijk.
Voorbeeld : A & B wonen wettelijk samen. Wanneer A overlijdt heeft hij tegoeden voor 80.000 € , B voor 50.000€ en op een 'huishoudrekening' staat 20.000 €. Hoe is de verdeling volgens de wet? B houdt 60.000 ( 50 + 10.) en het kind erft 90.000 €.
Via testament kan men bepalen dat , naast de eigen 60.000 € van B, B en het kind beiden 45.000 € erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon