Vraag betreffende vruchtgebruik langstlevende echtgenoot.

Corbeau
Topic Starter

Vraag betreffende vruchtgebruik langstlevende echtgenoot.

#1 , 10 mar 2013 12:59

Ik ben samen met mijn broer erfgenaam van de naakte eigendom van een woonst die onze moeder rond 1980 aankocht.

Onze moeder overleed halfweg november 2012.

Zo'n 5 jaar geleden hertrouwde ze met haar vriend die ze toen al enkele jaren kende, op zijn aandringen zodat hij het vruchtgebruik zou krijgen.

Op zich niets mis mee, maar sinds een maand heeft hij een relatie met een jongere vrouw, en zouden ze intrekken in het huis dat onze moeder kocht, en waarvan mijn broer en ik naakte eigenaar van zijn.

U zal begrijpen dat dit gegeven amper 3 maanden na het overlijden van onze moeder voor nare gevoelens zorgt. Vooral als u weet dat mijn broer en ik op internaat moesten zodat hij niet gestoord zou worden bij het lezen, en dit op amper 5 km van de ouderlijke woning.

Als gevolg heeft geen van ons beiden een relationele band met die man, maar toch krijgt hij héél veel voordelen.

Kan iemand mij zeggen wat dit tot gevolg heeft voor zijn vruchtgebruik... en kan hij zijn vruchtgebruik aan haar overdragen (dit heb ik namelijk gelezen op de website van notaris.be)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mar 2013 15:47

Ik begrijp dat het huis van moeder was. Dat wil zeggen dat haar echtgenoot , jullie stiefvader , enkel over het vruchtgebruik beschikt. Daar kunnen jullie niets aan doen. HIj kan zolang hij leeft over die woning beschikken. Maar bij zijn overlijden komt het vruchtgebruik naar jullie : hij kan dat niet doorgeven aan zijn nieuwe vriendin. Dat zou hij alleen kunnen doen als hij over een ( deel van de) volle eigendom zou beschikken. Nu dus niet. Let wel op dat hij de nodige zorg draagt voor die woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”