erfenisproblemen

zoekende
Topic Starter

erfenisproblemen

#1 , 11 mar 2013 19:44

Familieproblemen
1. Kind 1 krijgt huis (rijhuis van kind 2) via de ouders en kind 2 krijgt in ruil het ouderlijk huis (burgerwoning) met grotere tuin en 2 verdiepingen) ; is juridisch geregeld bij overlijden vader in meer dan 20j terug. Kind 2 neemt ook de zaak van vader over tegen ??? betaling al dan niet.
2. Kind 2 verkoopt de ouderlijke woning tegen meer dan dubbele kostprijs van eerste huis (tegelijkertijd verkocht)
3. Kind 3 en 4 claimen nu het enige resterende van de erfenis (huis en zaak reeds weg) zijnde een appartement waarin moeder woont en om dit te regelen met alle betrokken;
4. Kind 1 is van oordeel dat hij niets extra heeft gekregen, heeft gewoon geluk gehad en weigert.
5. Kind 3 en 4 suggeren als compromis om tenminste de helft (eigendom van moeder alleen) op kind 3 en 4 te zetten om uit de impasse te geraken.
6.Te verwachten bij overlijden moeder start procedure onverdeeldheid.

Alle hulp welkom om punt 6 te vermijden en familievrede die reeds ernstig is beschadigd te herstellen. Hoelanger dit duurt hoe moeilijker. Zeker voor de moeder.

Van harte dank bij voorbaat

Zoekende

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mar 2013 20:39

Liever jullie dan ik , want hier dreigt een groot probleem. Zelfs één die de mogeljkheden van dit forum overstijgt.
Indien er geen extra bepalingen ergens zijn vermeld dat één van de kinderen meer krijgt dan zijn evenredig part , zal er mi. een herverdeling moeten komen.
Hetgeen een kind ooit gekregen heeft (dus niet betaald heeft of onder de marktwaarde) dient terug in de pot gedaan te worden aan de huidige waarde. Dus een huis dat 20 jaar geleden werd geschonklen en beschreven voor 4 mio. , kan nu worden verrekend aan 300.000 € of maal 3. Wanneer zo elk onroerend goed is gewaardeerd , wordt gezien op hoeveel ieder recht heeft van het totaal aan roerend en onroerend. Wanneer de oorspronkelijke schenking meer dan iemands part bedraagt , kunnen de anderen eisen dat een tegenwaarde van het teveel wordt betaald.
Ik raad aan dat men de hulp van een notaris inroept.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”