Afstaan erfrecht levende ouders

Ylian
Topic Starter

Afstaan erfrecht levende ouders

#1 , 13 mar 2013 11:58

Hallo

Ik zou graag mijn erfrecht afstaan van mijn ouders die nu nog beide in leven zijn.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 2 jaar was, ze hebben mij toen "achtergelaten" bij een tante.
Mijn tante is vanaf mijn 2 jaar altijd mijn officiële voogd geweest. Ik heb mijn ouders sindsdien ook nooit meer gezien, ik ken hen niet.

Mijn moeder heeft in totaal 7 kinderen: ikzelf, 3 die ouder zijn en 3 die jonger zijn dan ik. Het zijn allemaal halfbroers en halfzussen van mij.
Mijn vader heeft, voor zover ik weet, buiten mij geen andere kinderen. Ik ben het enige kind van mijn moeder en mijn vader samen.

Nu heb ik via een oudere halfbroer vernomen dat mijn moeder veel schulden heeft en er nog steeds bij maakt. Ook is het niet zeker of ze heel oud gaat worden, aangezien ze ernstige hartproblemen heeft. Ze is nu ongeveer 50 jaar.
Via andere familieleden heb ik over mijn vader een gelijkaardig verhaal vernomen, ook veel schulden en dergelijke.
Omdat ik met deze mensen totaal geen band heb, zou ik graag mijn erfrecht nu al afstaan. Ik wil later niet opdraaien voor hun schulden omdat ik officieel gezien hun kind ben. Ik heb hiervoor al geïnformeerd bij het plaatselijk vredegerecht, maar zij zeiden dat zoiets niet mogelijk is. Zeker niet zolang mijn ouders nog in leven zijn.
Is er echt niets wat ik kan doen?

Langs moeders kant zijn we met 7 kinderen, worden de schulden dan verdeeld onder die 7? De 2 jongste kinderen zijn ook "nakomers", zij zijn nog heel wat jaren minderjarig. Wat gebeurt er met hen als moeder vroegtijdig sterft? De vader van de 2 jongsten zou ook al lang uit het zicht zijn.
En ik ben het enige kind van mijn vader, moet ik dan helemaal alleen voor zijn schulden opdraaien?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Ylian

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 13 mar 2013 13:22

Bij het overlijden van één van uw ouders kunt u steeds de erfenis weigeren. Dan weigert u ook de gemaakte schulden.

j.demoor

#3 , 15 mar 2013 09:03

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik zou graag mijn erfrecht afstaan van mijn ouders die nu nog beide in leven zijn’

Er is slechts ‘nalatenschap’ NA overlijden van uw vader of uw moeder,zodat u die nalatenschap slechts na overlijden van elk kan verwerpen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2013 09:08

Hou er wel rekening mee dat de onderhoudsplicht van kinderen tov hun ouders blijft bestaan.
Enkel wanneer er een duidelijke breuk is tss kinderen en ouders zal OCMW geen bijdrage vorderen.
Uit een mij gekende zaak wordt er door OCMW vanuit gegaan dat er een breuk moet zijn vanaf leeftijd 16 jaar... heb er geen wetgeving over.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”