De situatie is dat mijn vader een drietal jaar geleden is overleden en nu wordt het huis verkocht. Ik heb nog een broer en een zus. Ik heb hier geen goed contact mee alsook met mijn moeder. Dat maakt het wat moeilijk. Maar als ik de uitleg van de notaris goed heb begrepen wordt het huis in twee gedeeld, 1 deel voor mijn moeder en 1 deel wordt verdeeld tussen ons drieën (of heeft mijn moeder daar ook een deel van?) en daar heeft mijn moeder ook het vruchtgebruik van (?). Het deel dat wordt verdeeld tussen ons drieën wordt bepaald door de leeftijd van moeder en is iets van 7% en dat procent krijgen wij sowieso.
Mijn moeder wil een appartement kopen en heeft dus dat procent nodig. Nu, wat kan ik doen met dat procent? Wat zijn mijn mogelijkheden?
Als ik de notaris goed heb begrepen zijn er volgens hem niet veel mogelijkheden. 1: Ik kan het procent op een geblokkeerde rekening zetten en de rente die daar op komt is voor mijn moeder maar het kapitaal blijft voor mij. 2: Ik kan het procent afgeven in vorm van lening en daarvoor moet ik een document opstellen. 3: Ik wordt mede-eigenaar van het appartement en steek daar mijn procent in. Maar ik heb al een woning en ik heb een beetje schrik om een tweede op mijn naam te zetten. Wat zijn hier de voor- en nadelen van? Hoe zit het met bv schulden die mijn moeder eventueel kan maken in de toekomst of de andere 2 eigenaars (mijn broer en zus gaan dit sowieso doen)? En met belastingen, kosten,..?
Ik dacht aanvankelijk dat ik het procent gewoon kan afgeven in vorm van vruchtgebruik maar volgens de notaris is dit niet mogelijk want mijn moeder heeft sowieso het vruchtgebruik er van. En zijn dit nu de enige mogelijkheden?
Zo dat lucht op om dat neer te schrijven!

Alvast bedankt!