Begrafeniskosten

Em-
Topic Starter

Begrafeniskosten

#1 , 19 mar 2013 14:18

Een poos geleden overleed mijn vader; we hadden al een tijd geen contact (zonder ruzie, we hadden duidelijk tegenovergestelde meningen en verkozen om uit elkaars vaarwater te blijven). De dag voor zijn overlijden hadden we een goed gesprek waarin enkele essentiële zaken besproken werden.

Ik ben enig kind en mijn moeder overleed vele jaren geleden. Mijn vader had sinds een paar jaar een nieuwe vriendin; elk behield z'n woning, hij zijn huurwoning waar zij zelfs nooit kwam, tot hij via de spoedafdeling opgenomen werd en zij enkele noodzakelijke zaken diende te halen.

Toen hij ziek werd verkreeg ze ook een volmacht op zijn rekeningen, waar een bescheiden spaarcentje op stond.

Na zijn overlijden maakte ze een afspraak met een begrafenisondernemer om alles te regelen; ik kon op dat tijdstip niet aanwezig zijn (afspraak met arts voor mijn kids) en vroeg of het op een ander moment kon. Neen dat kon niet.
Verdoofd ging ik naar huis...

De vriendin regelde de begrafenis en werd uiteraard als cliënt aanzien bij de firma aangezien zij tekende.

Er gebeurde allerlei pijnlijke zaken, en ik mocht hier en daar een adviesje geven, zij bleef tenslotte de opdachtgever.

Tegen mijn vaders laatste wens werden er brieven gedrukt, en een koffietafel bij de uitvaartcentrum georganiseerd, alles binnen de perken maar toch voldoende zodat de vriendin haar sociale kring kon uitnodigen.

Als puntje bij paaltje komt, krijg ik tot mijn verbazing de factuur...met de mededeling van het uitvaartcentrum dat het mijn vaders gelden zijn en dat zij een bevoorrechte schuldeiser zijn. Wie de opdrachtgever ook mag zijn dat telt blijkbaarniet, op dat moment zijn er voldoende gelden en er zal betaald worden.

De medische kosten, huuropzeg, kosten van nutsvoorzieningen moeten uiteraard nog komen...

(Ik stelde ook vast dat de huuropzeg bij overlijden drie maanden bedraagd en geen één maand zoals ik dacht dat het enkele jaren geleden was)

Ik ben enorm onder de indruk; mag iemand een opdracht geven voor een uitvaart; een document tekenen en dan de factuur naar de enige erfgenaam laten zenden, die verplicht is te betalen met het geld op de geblokkeerde rekening?

Mijn vader was ongehuwd en woonde alleen. Ik zou het logisch gevonden hebben zijn vriendin te betrekken bij de uitvaart; hoe zij het aangepakt heeft had ik nooit verwacht.

Met vriendelijke groeten,
Em

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 19 mar 2013 14:58

Het is meestal wel zo dat de kosten van de begrafenis worden ten laste genomen van de naletenschap.
Deze kosten kunnen betaald worden vanop de geblokeerde rekeningen door de bank / notaris.

Vermoedelijk is de nieuwe vriendin opgetreden in uw plaats , aangezien U belet was op dat ogenblik...
Heb je enig bewijs dat zij de opdrachtgever was ?
Heb je enig bewijs van de laatste wil van uw vader ?

Ik betwijfel of het uitvaartcentrum een bevoorrechte schuldeiser is ...
Voor bepaalde medische kosten en onderhoudskosten kan men wel nog bij u komen aankloppen . (zelfs al zou je de erfenis verwerpen)

k.b.

Em-
Topic Starter

#3 , 19 mar 2013 16:34

Ik heb een opdracht/bestelbon van het uitvaartcentrum waar al de vriendin haar gegevens op staan.

Neen, mijn vader heeft zijn wens niet op papier gezet. Hij hoopte waarschijnlijk dat ze zijn laatste wens zou respecteren, aangezien hij er duidelijk over was en alle betrokkenen (zij, ik en mijn man) aanwezig waren. Mijn vader wou dat ik betrokken was bij de uitvaart, ook al hadden we elkaar een hele tijd niet gezien, die laatste dagen konden we het beter dan ooit met elkaar vinden. (Zeer tegen de zin van de vriendin, die mij liever overal buiten hield)

Mij gaat het erom dat iemand die opdracht kan geven, en daarna heel eenvoudig de factuur op iemand anders naam kan laten zetten.

Belet, ja die middag wel, maar niets was zo dringend (dat heeft het uitvaartcentrum mij achteraf bevestigd) dat het geen dagje kon wachten en 's anderdaags in de ochtend kon geregeld worden. De vriendin wist dat mijn kinderen ziek waren, koorts hadden en dat ze die dag onderzocht moesten worden.

Men heeft mij bij de bank bevestigd, dat de vriendin zelf de factuur mocht binnenbrengen, ze zou onmiddellijk betaald worden.

Bovendien was zij het hele traject de cliënt, kreeg de foto mee naar huis, de condoleanceberichten... en ik mocht vriendelijk gaan vragen bij haar of ik ze mocht inkijken.

Reclame

k.b.

#4 , 19 mar 2013 16:51

Ik zou zeggen : factuur aangetekend protesteren bij de begrafenisondernemer.
Vermeld misschien wel dat je bereid bent de officiele kosten voor bvb kerkhof etc te betalen ... Deze instanties zullen zich immers vermoedelijk toch tot u wenden als erfgenaam.

Als de vriendin volmacht heeft op zijn geblokeerde rekening zal de bank de fectuur wel betalen als deze vriendin ze aanbied ook.

Wat valt er te zeggen over de nalatenschap ... ?

k.b.

wanton

#5 , 19 mar 2013 17:24

Begrafeniskosten zijn idd bevoorrechte kosten van de nalatenschap. Die kunnen niet geweigerd worden. Ik kan wel akkoord gaan dat de vriendin haar opdracht te buiten is gegaan, hoewel de doden begraven een werk van barmhartigheid is. Tegen de organisatie van de begrafenis kan je mi. niet veel doen.
Dat zij een volmacht had op vaders rekeningen bij de bank , mag geen excuus zijn. Die volmacht vervalt op moment van zijn overlijden. Van dan af kom jij als kind eerst : zonder testament is alles van uw vader voor u. Ziekenhuiskosten en de begrafenis worden door de bank betaald , zelfs als de rekening nog geblokkeerd is. Kijk wel na of zij in de uren voor het overlijden geen afhalingen ten persoonlijke titel heeft gedaan. Verrichtingen na zijn dood zijn al helemaal uit den boze.
Vraag zo spoedig mogelijk een attest van erfopvolging bij de Registratie voor vrijgave van de tegeoeden. Zijn vriendin heeft nergens recht op , als er geen testament is.
Bij overlijden kan een huur per direct worden stopgezet , anders zijn er bijkomende kosten in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Em-
Topic Starter

#6 , 19 mar 2013 18:17

Dank je

Zij heeft na zijn overlijden nog gelden van de rekening gehaald, en een overschrijving laten uitvoeren ten gunste van haar dochter.
Ze vertelt dat de bankdirecteur haar dat geadviseerd heeft, ze had tenslotte een volmacht..de weken dat hij in het ziekenhuis lag is er door haar ook verschillende keren geld afgehaald.

Het heeft ook een week geduurd vooraleer ik een sleutel kreeg van zijn appartement. Ik heb verschillende facturen gevonden van aankopen die hij het laatste jaar deed, toestellen en een laptop die er niet meer waren. Op zijn computertafel lagen zijn notities nog open...de plek van de laptop was leeg. Bankuitreksels zijn verdwenen. Ik hoop dat mijn vader haar de toestemming gaf om die zaken te halen...

Het attest is aangevraagd, het zal een kleine 14 dagen duren vooraleer ik het in de bus krijg.

Wat kan ik ondernemen om het geld dat na zijn overlijden is afgehaald eventueel terug te krijgen. Ik heb het mondeling gevraagd en ze zegt dat ik daar geen recht op heb...aangezien zij zijn vriendin was en ik maar zijn dochter die hij lange tijd niet zag.

Zo betaalde mijn vader elke maand een bedrag voor een auto, die op naam van haar mindervalide dochter stond, hij betaalde de verzekering, onderhoud en benzine. Ze liet mij de auto overkopen voor de cataloguswaarde (ze heeft zelf geen rijbewijs), en deed er winst aan aangezien de overschrijvingen gebeurden zonder vermelding. Maar ze gaf uiteindelijk mondeling toe dat het geld daarvoor bestemd was, een paar duizend euro maakte ze winst. (Mindervaliden hoeven geen btw te betalen bij aankoop van een wagen) Ik heb die aankoop uiteraard vrijwillig gedaan.

Ik ben er zeker van dat niemand in zijn woonplaats doorheeft wat zich heeft afgespeeld die paar jaar dat ze samen waren en die recente laatste maanden. Maar bij leven was het uiteraard zijn vrije wil en dat respecteer ik.

wanton

#7 , 19 mar 2013 18:26

Confronteer de bank met die overschrijvingen en aafhalingen na de dood van uw vader , zelfs met die van de laatste dagen. Nogmaals : met de dood van uw vader vervalt de volmacht. Bovendien zal jij successierechten moeten betalen op die sommen. Eis die bedragen terug , evenals de laptop , .... De bankuittreksels moet jij ook ter inzage krijgen. Zij heeft geen recht daarop : jij bent de eerfgenaam. Punt.
Toet-anch-Amon

Em-
Topic Starter

#8 , 19 mar 2013 19:05

Ik ben bij de bank geweest; daar vertelde de zaakvoerder dat ik blij mocht zijn dat ze niet meer afhaalde.

Ze willen niet meewerken, ik vroeg naar de afhalingen en haar handtekening erop. Interne zaken en ik krijg die niet te zien.

De bank wil me niet helpen.

Ook op het hoofdkantoor kunnen ze volgens hen niets doen, tijdens zijn leven had ze een volmacht en stond het haar vrij af te halen wat ze wou.

Ik ben al bij verschillende mensen ten rade gegaan, de vriendin zegt dat hij haar alles schonk punt aan de lijn volgens haar.

Ik zal geen successie moeten betalen, de erfenis is niet groot genoeg, ik zal al blij zijn als alles kan betaald worden.

Ik heb het gevoel met mijn rug tegen de muur te staan. Daarom kwam ik hier terecht.

Creatief

#9 , 19 mar 2013 20:44

De plaatselijke bank zal je zeker niet helpen om de afhalingen te bewijzen. Met een akte van bekendheid vraag je de bankhistorieken en nadien de borderels op bij de maatschappelijke zetel van de bank. Je kan de historieken tot 10 jaar terug opvragen, vanaf heden te tellen.

Deze opvragingen zijn niet gratis. Per rekening en per jaar kost je dat ongeveer 45 €, afhankelijk bij welke bank dat je gegevens opvraagt.

Wanneer je op een verschil uitkomt van meer dan 15.000 €, dan trek je ermee naar de rechtbank, tesamen met je advocaat.

En zoals Wanton zei: een volmacht vervalt bij overlijden!

Succes!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 mar 2013 21:50

ALS de bank NADAT uw vader overleden heeft geld heeft uitbetaald hebben zij de wet genegeerd en zijn ze medeplichtig aan misbruik van vertrouwen.
Strafwet art 491

Creatief

#11 , 19 mar 2013 22:00

Ze hebben wel die wet genegeerd. Oké! Ook wij kunnen heel zeker de bank voor de rechtbank slepen en het wetboek ter hand nemen. Helaas onze advocaat was daar geen voorstander van. Boks eens op tegen een bank als particulier! Wie zal er winnen? Je mag 2 keer raden, Franciscus (the first).

Em-
Topic Starter

#12 , 19 mar 2013 23:25

Op de dag van zijn overlijden gaat de bank open om 10 u, hij overleed om 9u (we zijn onmiddellijk op de hoogte gebracht) en die dag is er cash geld afgehaald en een overschrijving uitgevoerd...
Bijna de hele voormiddag waren we met zijn allen in het ziekenhuis.

Creatief

#13 , 19 mar 2013 23:33

Als iedereen in het ziekenhuis was, wie heeft dan het geld afgehaald. Rekeningen worden pas geblokkeerd wanneer de bank op de hoogte werd gebracht van het overlijden.
Laatst gewijzigd door Creatief op 20 mar 2013 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Em-
Topic Starter

#14 , 20 mar 2013 07:27

We waren, naar aanleiding van zijn overlijden om 9u, in het ziekenhuis; we werden daar ontvangen voor een gesprek en een laatste afscheid.

wanton

#15 , 20 mar 2013 18:19

Het kan zijn dat op het moment van de verrichtingen de bank niet op de hoogte was van het overlijden , dus kan men geredelijk aannemen dat zij nog ter goeder trouw handelden. In dat geval is hen weinig te verwijten. Maar een beetje medewerking is gratis voor hen. Wat erger is , die afgehaalde bedragen die voormiddag tellen wel mee voor de te betalen successierechten.Zij vallen ten laste van de dochter , maar ze heeft ze (nog ) niet. Zeker die bedragen moeten terruggegeven worden. Immers , de Registratie gaat uit van de bedragen op de dag van overlijden om 00.00 u.
Bovendien , de vriendin kan niet bewijzen dat die afgehaalde bedragen degelijk wel voor haar bedoeld zijn , als daar geen geschriften over bestaan. Daar heeft de dochter ook recht op ; zeker hetgeen niet als onkosten kan verantwoord worden. En hiermee heeft de bank geen uitstaans.
Een notaris moet dat kunnen oplossen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”