#1 , 19 mar 2013 14:18
Een poos geleden overleed mijn vader; we hadden al een tijd geen contact (zonder ruzie, we hadden duidelijk tegenovergestelde meningen en verkozen om uit elkaars vaarwater te blijven). De dag voor zijn overlijden hadden we een goed gesprek waarin enkele essentiële zaken besproken werden.
Ik ben enig kind en mijn moeder overleed vele jaren geleden. Mijn vader had sinds een paar jaar een nieuwe vriendin; elk behield z'n woning, hij zijn huurwoning waar zij zelfs nooit kwam, tot hij via de spoedafdeling opgenomen werd en zij enkele noodzakelijke zaken diende te halen.
Toen hij ziek werd verkreeg ze ook een volmacht op zijn rekeningen, waar een bescheiden spaarcentje op stond.
Na zijn overlijden maakte ze een afspraak met een begrafenisondernemer om alles te regelen; ik kon op dat tijdstip niet aanwezig zijn (afspraak met arts voor mijn kids) en vroeg of het op een ander moment kon. Neen dat kon niet.
Verdoofd ging ik naar huis...
De vriendin regelde de begrafenis en werd uiteraard als cliënt aanzien bij de firma aangezien zij tekende.
Er gebeurde allerlei pijnlijke zaken, en ik mocht hier en daar een adviesje geven, zij bleef tenslotte de opdachtgever.
Tegen mijn vaders laatste wens werden er brieven gedrukt, en een koffietafel bij de uitvaartcentrum georganiseerd, alles binnen de perken maar toch voldoende zodat de vriendin haar sociale kring kon uitnodigen.
Als puntje bij paaltje komt, krijg ik tot mijn verbazing de factuur...met de mededeling van het uitvaartcentrum dat het mijn vaders gelden zijn en dat zij een bevoorrechte schuldeiser zijn. Wie de opdrachtgever ook mag zijn dat telt blijkbaarniet, op dat moment zijn er voldoende gelden en er zal betaald worden.
De medische kosten, huuropzeg, kosten van nutsvoorzieningen moeten uiteraard nog komen...
(Ik stelde ook vast dat de huuropzeg bij overlijden drie maanden bedraagd en geen één maand zoals ik dacht dat het enkele jaren geleden was)
Ik ben enorm onder de indruk; mag iemand een opdracht geven voor een uitvaart; een document tekenen en dan de factuur naar de enige erfgenaam laten zenden, die verplicht is te betalen met het geld op de geblokkeerde rekening?
Mijn vader was ongehuwd en woonde alleen. Ik zou het logisch gevonden hebben zijn vriendin te betrekken bij de uitvaart; hoe zij het aangepakt heeft had ik nooit verwacht.
Met vriendelijke groeten,
Em