Tijdspanne waarop bericht aan echtgenoot ivm SSR ?

Marijkealleen
Topic Starter

Tijdspanne waarop bericht aan echtgenoot ivm SSR ?

#1 , 22 mar 2013 14:17

Einde februari moesten de documenten mbt erfopvolging (ivm betaling successierechten) van de buurvrouw binnengebracht worden. Haar man bracht die binnen begin februari en vraagt zich nu af hoe lang het duurt voor hij antwoord krijgt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 mar 2013 17:38

Het heeft weinig zin om een aangifte van nalatenschap 'te vroeg' gaan af te geven of op te sturen naar de Registratie. Zij wachten met de behandeling tot de officiële termijn is verstreken. Men mag en kan immers nog altijd een verbetering , meestal een bijkomende aftrekpost , aangeven tot die datum. Zij stellen geen termijn om de aanslag te vestigen. Er wordt enkel voorzien dat er betaald wordt binnen de zes maanden na het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

v950511

#3 , 22 mar 2013 19:09

Ten vroegste zes maanden na overlijden zendt het successiekantoor de berekening naar de notaris. Dus ten vroegste augustus kun je antwoord krijgen.

Reclame

wanton

#4 , 22 mar 2013 20:18

Ten vroegste zes maanden na overlijden zendt het successiekantoor de berekening naar de notaris. Dus ten vroegste augustus kun je antwoord krijgen.

Dit strookt niet met mijn ervaring. Noch met de recent gewijzigde wetgeving. Men moet SSR betaald hebben , binnen de 6 maand na het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marijkealleen
Topic Starter

#5 , 25 mar 2013 15:00

Zijn echtgenote is overleden op 29 oktober vorig jaar, als de 6 maanden regel geldt zal hij ze einde april zeker gekregen hebben. Ik hou jullie op de hoogte.

Marijkealleen
Topic Starter

#6 , 30 apr 2013 16:05

Hij heeft ze dus vorige week ontvangen :-)

v950511

#7 , 30 apr 2013 19:35

Quoe erat demonstrandum.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”