samenzitten met alle zussen

MatthiasButtiens
Topic Starter

samenzitten met alle zussen

#1 , 25 mar 2013 22:56

Hallo,

We hebben met twee van de vier zussen een andere notaris genomen, omdat we de notaris van de andere twee niet helemaal vertrouwden, maar ook om hen niet meer te moeten ontmoeten. Maar blijkbaar moet er toch nog samengezeten worden met alle zussen (en de notarissen?) om 'akkoord te verklaren met de regeling'. Is er een manier om dat niet te moeten doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 26 mar 2013 11:50

Je kan de volmacht geven aan een advocaat, maar dat kost centen natuurlijk. Een andere oplossing zie ik niet.

MatthiasButtiens
Topic Starter

#3 , 26 mar 2013 14:43

S

Reclame

MatthiasButtiens
Topic Starter

#4 , 26 mar 2013 14:43

Dat moet met alle zussen op hetzelfde moment?

Creatief

#5 , 26 mar 2013 15:26

Ja, anders kan je niet tot een akkoord komen. Wij zelf zitten in een gerechtelijke verdeling met zeer veel verdwenen gelden. Tot op heden heeft de tergenpartij altijd gegrijnsd. Aan die grijns zal wedra een einde komen. Ik kan goed begrijpen als de relatie zo erg is verzuurd, dat je elkaar niet meer wil zien, doch dit hoort er nog bij, hoe moeilijk het ook is.

MatthiasButtiens
Topic Starter

#6 , 26 mar 2013 16:29

Ik mag hopen dat er tegen dan een voorstel tot akkoord op papier staat bij de notaris en dat niet meer op het moment zelf moet worden bedacht?

Creatief

#7 , 26 mar 2013 22:06

De notaris legt altijd een voorstel op tafel omdat hij de zaak kent. Zoals je zussen, kan jij samen met je zus ook bij jou notaris een voorstel op tafel leggen. De twee notarissen steken dan de koppen bij elkaar en trachten dan zo tot een compromis te komen.

Indien jullie niet tot een akkoord komen, dan kunnen de notarissen nog even de zaak laten rusten, ze geven je bedenktijd. Je moet er rekening mee houden dat de tegenpartij dan mogelijk een verdeling via de rechtbank aanvraagt.

Ik hoop voor jou dat het zonder Rechtbank kan en dat jullie snel tot een compromis komen.

MatthiasButtiens
Topic Starter

#8 , 22 mei 2013 19:10

Het is niet mogelijk om bij 'onze' notaris een overeenkomst te tekenen en zij bij de hunne?

MatthiasButtiens
Topic Starter

#9 , 22 mei 2013 19:11

Gesteld dat wij akkoord zijn met het voorstel van 'hun' notaris bijvoorbeeld?

Creatief

#10 , 22 mei 2013 22:39

Indien je akkoord gaat met hun voorstel, dan teken je gewoon. Dit neemt maar enkele minuten in beslag. Je kan eventueel op voorhand per mail of per post de verdeling opvragen.
Ik denk niet dat het mogelijk is elk afzonderlijk te tekenen. Je kan dat eens vragen.

k.b.

#11 , 23 mei 2013 00:33

Ik zie niet in waarom je allen samen in één ruimte akkoord zou moeten zijn ...

Je moet allen akkoord zijn in een "minnelijke regeling" ... en iedereen moet zijn handtekening plaatsen.

Als je allen akkoord bent kan je één per één bij de notaris je handtekening plaatsen ... de eerste die nog iets wil opmerken zou wel eens het antwoord kunnen krijgen : "Beste , U kwam toch om het akkoord te ondertekenen ..." .... Indien er nog opmerkingen zijn zie ik geen voldoende draagvlak voor een "minnelijke regeling"

Hoe je natuurlijk zonder communicatie onderling tot een akkoord komt is een andere zaak ... ik denk niet dat notarissen in minnelijke regelingen heel veel communicatie onderling voeren ... ik heb eerder de indruk dat de ene altijd wacht op de andere ...
De afrekeningen van de erelonen worden wel vlot onderling geregeld vanuit de massa ...

k.b.

patjebrussel

#12 , 23 mei 2013 09:42

Indien je akkoord gaat met hun voorstel, dan teken je gewoon. Dit neemt maar enkele minuten in beslag. Je kan eventueel op voorhand per mail of per post de verdeling opvragen.
Ik denk niet dat het mogelijk is elk afzonderlijk te tekenen. Je kan dat eens vragen.
En waarom niet ?
Ze zullen dat wel wekelijks voorhebben denk ik. Bij ons is er ook een probleem. Het probleem is ikzelf en mijn broer, ze kunnen maar wachten achter onze handtekeningen.
Verder, bij een aankoop van een vorige woning door mij, was er ook één eigenaar die niet wou komen, en die had al getekend, dus ik denk wel dat het kan.

k.b.

#13 , 25 jul 2013 19:14

En waarom niet ?
Ze zullen dat wel wekelijks voorhebben denk ik. Bij ons is er ook een probleem. Het probleem is ikzelf en mijn broer, ze kunnen maar wachten achter onze handtekeningen.
Verder, bij een aankoop van een vorige woning door mij, was er ook één eigenaar die niet wou komen, en die had al getekend, dus ik denk wel dat het kan.

Indeed ... mijn vrouw werkt als advocate die tevens notariaat heeft gestudeerd vrij veel voor één notaris in onze omgeving. En die komen daar dus echt vanalles tegen ...
Om bij wijze van spreken niet wekelijks de politie te moeten bellen maken die al direct komaf met zaken die mogelijks tot discussies leiden.
- wettelijke regeling wordt uitgewerkt en naar iedereen verstuurd met de vraag voor goedkeuring te komen tekenen. Ze vermelden al dadelijk dat deze papieren ter ondertekening aan de balie liggen ...
- Kom je met vragen dan is het antwoord : "Wij hebben de wettelijk correcte verdeling toegepast ... ; hier tekenen aub ... bij twijfel kan je uiteraard de opgestuurde mail uitprinten en daarmee naar informatie gaan zoeken (vakbond , bank , pastoor, advocaat , BJB , ...) ... de papieren liggen hier nog ongeveer 14 dagen ...

Er zijn in nalatenschappen enkele soorten dossiers die amper vooruitgang boeken ... (althans toch daar)
- Minnelijke regelingen waar er discussiepunten zijn ... het voorstel van de notaris beperkt zich hier meestal tot de vaststelling dat men enkel voor financiele redenen een minnelijke regeling wenst ... en dat is volgens de notaris " NOT DONE" ... Minnelijke regeling vloeit voort uit het feit dat de partijen over de verdeling een akkoord hebben ... dus "elders" akkoord bereiken en dan terugkomen ....
- Dossiers waar er verplicht moet gewerkt worden met "complete boedelbeschrijving" maar waar de omvang van de nalatenschap te gering is opdat de notaris zijn kosten en erelonen naar behoren zou kunnen inhouden.
- Dossiers waarbij minderjarigen betrokken zijn uit gescheiden gezinnen en waarbij de overlevende ouder de belangen verdedigd van zijn kind , en dit tegen de nieuwe partner van zijn / haar ex . Soms nog verzwaard met een onvoltrokken vereffening van het huwelijksvermogen , eventueel nog in combinatie met wanhoopsdaad .... en de daarbijhorende perikelen van SSV ,

Ik heb al brieven van banken gezien die geld uitkeren van een SSV en ineens bijschrijven dat ze afstand doen van het feit dat de gelden aan de juiste partij zijn overgemaakt ... Of ze storten deze gelden naar de notaris met vermelding van twijfel aangaande begunstigde. :oops:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”