rare situatie

stoofke
Topic Starter

rare situatie

#1 , 08 apr 2013 17:08

hallo iedereen. Ik heb een paar vragen, maar zal eerst even uitleggen.
Mijn moeder verkoopt haar huis en elk kind krijgt deel van vadersdeel (vader reeds overleden in 2006)
Nu wil moeder een nieuwe eigendom kopen, maar omdat ze met 1vd 2 kinderen niet overeenkomt, wil ze dat hij later NIETS meer zal krijgen van haar erfdeel.
Helemaal onterven kan niet, ze kan wel testament opmaken dat ze haar deel aan mij schenkt, maar 1deel is toch zowiso voor hem.

Nu denkt moeder dat het mogelijk is om een huis te kopen en het op mijn naam te zetten.

Kan dat zomaar? Kan den andere dan later als moeder overlijdt, niets opeisen ?
En zijn er dan voor mij nadelen aan verbonden, ivm belastingen enzo?

hopelijk weet iemand raad. Heb al eens naar notaris gebeld, maar die wimpelt het precies steeds af ...

groetjes fillemiena

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 apr 2013 18:49

Dat huis op uw naam kopen , zal evenmin lukken. Of moeder haar erfdeel via testament aan u alleen laat toekomen of ze besteedt nu heel haar vermogen aan een huis voor u , telkens kan ( en zal) uw broer bij haar overlijden verrekening kunnen vragen. Op welke manier ook , het andere kind kan steeds zijn deel opeisen. Alle schenkingen - rechtstreeks of onrechtstreeks , al dan niet officieel geregistreerd - dienen gecompenseerd te worden. En onderhands kan in dit geval niet , want men weet dat er geld van de verkoop aanwezig is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”