Ik kom uit een gezin van vijf kinderen. Onze moeder is opgenomen in een rusthuis en drie van de vijf kinderen moeten een wettelijke bijdrage leveren daar moeder onvermogend is.Hoe je het ook draait of keert vroeg of laat zal moeder overlijden en zal ze moeten begraven worden.Daar wringt net het schoentje. Nu zijn er maar twee van de vijf kinderen (ikzelf en mijn oudste zus) die willen betalen. Wij zijn hiervoor reeds aan het sparen.Naar de info die ik echter al eens opgevangen heb zouden alle kinderen, alle kosten, moeten betalen van eventueel drie maanden voor overlijden (opname ziekenhuis) als de begrafeniskosten, ongeachte of men zich laat onterven of niet.De bedoeling van de andere drie kinderen is dan ook om ons voor alle kosten te laten opdraaien.Mijn concrete vraag naar jullie toe is dan ook.
Is het werkelijk zo dat iedereen moet betalen?
Als moeder komt te overlijden en begraven moet worden hoe moeten wij zorgen dat de andere drie kinderen toch (indien wettelijk) hun bijdrage ook betalen?
Moeten wij dit eerst zelf betalen en terugvorderen via rechtbank of is er een andere manier om ze te verplichten te betalen?
Het factuur misschien laten opmaken door het OCMW, wij ons deel daar aan betalen en de rest via OCMW laten opvorderen naar de andere kinderen toe?