Rekeningen bij andere banken?

Lugossi
Topic Starter

Rekeningen bij andere banken?

#1 , 17 mei 2013 14:01

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, indien ik vragen stel over reeds behandelde onderwerpen, mijn excuses hiervoor.

Korte situatieschets : mijn vader is overleden en tesamen met mijn stiefmoeder zijn wij de enigste erfgenamen, geen woning in het spel, wel een spaarrekening bij een bank (waarover wij het eens zijn 50/50 verdeling) . Ik heb echter een klein vermoeden dat er bij andere banken nog rekeningen zijn waar ik niets van afweet. (eventueel de laatste jaren overgeboekt op haar naam..ik zeg zomaar iets)

1. Worden alle betrokkene financiele instellingen automatisch verwittigd bij een overlijden om de rekeningen te blokkeren, zoniet
kan ik dan op eigen houtje achterhalen of mijn vader nog rekeningen bij andere banken had? En dit op een discrete manier zodat mijn stiefmoeder dit niet direkt te weten komt? Ik bedoel maar als er geen andere rekeningen bij andere banken zijn hoeft zij dit niet te weten dat ik gesnuffeld heb, indien dit wel zo is kan ik er haar daarna wel mee confronteren.

Alvast bedankt voor uw reakties,

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2013 17:42

Financiële instellingen of verzekeringsmaatschappijen worden niet automatisch verwittigd wanneer er een kliënt is overleden. Dat moeten diens nabestaanden doen.
U bent erfgenaam van uw vader , dus u kan bij de banken gaan informeren. Men moet u dat meedelen. Zij vragen waarschijnlijk dan wel een attest van erfopvolging. U kan desnoods alle verrichtingen (laten) controleren van de laatste 10 jaar. (= niet gratis)
U kan misschien ook eens zoeken op http://www.slapenderekeningen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lugossi
Topic Starter

#3 , 17 mei 2013 18:40

Bedankt voor uw snelle reaktie, ik kan dus bij gelijk welk lokaal kantoor van iedere bekende bank gaan informeren met een attest van erfopvolging? Of moet ik de hoofdkantoren in Brussel contacteren? Enige indicatie wat betreft de kostprijs om de verrichtingen te laten controleren?

Alvast bedankt,

Reclame

jefke007

#4 , 18 mei 2013 08:05

je kan via de belgische vereniging der banken laten opzoeken bij welke belgische banken de overledene klant is geweest. Kostprijs 125 euro

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”