verwerpen nalatenschap i.v.v. kleinkinderen

succes-sie
Topic Starter

verwerpen nalatenschap i.v.v. kleinkinderen

#1 , 20 mei 2013 17:21

Klein vraagje :

Is het nu reeds mogelijk de nalatenschap van Uw ouders te verwerpen in voordeel van je eigen kinderen?

Ik dacht dat dit sinds januari 2013 gestemd was, maar de notaris weet van niets.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 mei 2013 17:29

Wel gestemd in parlementscommissie , maar het is nog geen wet. Wachten dus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

succes-sie
Topic Starter

#3 , 22 mei 2013 14:51

Is deze wet niet gepubliceerd op 11/01/2013 en van kracht vanaf 21/01/2013?

AFDELING II. - VERWERPING VAN NALATENSCHAPPEN.

Art. 784. De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.

Art. 785. De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.

Art. 786.[1 Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.]1
----------
(1)<W 2012-12-10/14, art. 26, 017; Inwerkingtreding : 21-01-2013>

Reclame

wanton

#4 , 22 mei 2013 16:43

Eigenaardig , het burgerlijk wetboek als dusdanig is nog niet aangepast!?

Leg deze tekst voor aan uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”