Hallo allemaal,
Ik zit met enkele vraagjes betreffende de verdeling van een erfenis. Even kort de situatie schetsen.
Vorig jaar overleed mijn vader aan longkanker. Mijn halfbroer (zelfde vader andere moeder) betaalde de begrafenis (7000€). De erfenis werd opgemaakt en zowel hij als ik kregen 70 000€ toegewezen. Mijn moeder is nog in leven, dus er werd mij gezegd dat ik nog geen aanspraak kon maken op dat bedrag zolang zij nog in leven is. (Geen probleem)
Vorige week werd mijn moeder met spoed opgenomen in het hospitaal, om een lang verhaal kort te maken, ze heeft bloedklonters in haar longen, een zeer zware aderontsteking in haar been, er is een grote massa vastgesteld op haar eierstokken (eierstokkanker), er zijn uitzaaiingen vastgesteld en er is ook nog iets gezien op de lever. Door de aderontsteking en de bloedklonters kan er niet geopereerd worden, ze krijgt nu chemo. We kregen deze week te horen dat als de chemo niet aanslaat, we niet moeten rekenen op herstel.
Mijn moeder heeft een notaris laten komen met twee getuigen om haar testament op te stellen. Tegen mij vertelde ze dat ze heeft laten schrijven dat mijn halfbroer de helft betaald moet krijgen van die 7000€ die hij betaalde voor de begrafenis van mijn vader, enkel 3500€ zonder de gevraagde intresten (ben ik mee akkoord). Daarnaast vertelde ze mij dat er een klein deeltje van de erfenis naar mijn oudste zoon zal gaan (hij woont al jaren bij haar wegens omstandigheden) (en ook hier ben ik mee akkoord).
Echter toen ik de post ging nakijken zat er een pakketje in van de notaris. Ik kreeg mijn moeders toestemming om dat te openen zodat ik de rekening kon betalen omdat zij hier niet toe in staat is. Toen ik het testament inlas, stonden er heel andere dingen in dan dat ik me had voorgesteld. In de akte staat geschreven "ik,..., legateer dat het grootst beschikbare deel aan mijn kleinzoon." Er staat ook de vermelding in dat ik die 3500€ dien te betalen aan mijn halfbroer.
Mijn vragen nu zijn. Wat wordt er bedoeld met 'het grootst beschikbare deel'? Kan mijn halfbroer ook nog aanspraak maken op de nalatenschap van mijn moeder? Mijn oudste zoon (een kind uit een vorige relatie) is nog minderjarig, hoe gaat dat precies in zijn werking voor hem om te erven? Komen mijn andere kinderen, die niet beschreven staan in het testament en die voortkomen uit mijn huidige relatie, ook in aanmerking voor een deel van de erfenis? Kan de vader van mijn oudste zoon aan de erfenis zitten?
Sorry voor de vele vragen, maar mijn hoofd tolt door wat ik gelezen heb en wat er mij verteld is en ik wil geen verkeerde conclusies trekken.
Hartelijke dank.
Met vriendelijke groeten,
Lesley