erven van moeder

jean pierre1950
Topic Starter

erven van moeder

#1 , 02 jun 2013 22:04

Na denkertje
Mijn moeder geeft een huis met 4 appartementen erfenis van haar vader. Mijn zus woont in een van die appartementen. Om mijn zus haar woning te beschermen verdeelt ze de appartementen in een testament. Het appartement waar mijn zus in woont en een ander appartement voor mijn zus de twee andere voor mij, eerlijk verdeelt. Doch niemand weet van dit testament.
Twee jaar later zit mijn moeder in financiële problemen en mijn zus koopt haar appartement over, dus een van de appartementen dat ze zou erven geeft ze gekocht.
Nu 25 jaar later sterft mijn moeder en duikt dit op als een zwart in een goed zuster broer overeenkomst nooit ruzie gehad, zij erft nu 1 appartement en ik 2 daar zij waar ze woonde afgekocht geeft. Ik ben heel bewust als ik dit testament zo aanvaard dat ik mijn zus onrecht aan doet. Hoe kan men dit oplossen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jun 2013 14:44

Uw zuster moet zich verzetten tegen het testament en de evenredige verdeling vragen. Een notaris kan u daarbij helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#3 , 04 jun 2013 15:13

Even toch bevestiging vragen dat jullie de enige twee kinderen zijn ...

De notaris kan hier mogelijks een oplossing bieden ... doch of deze dat zal willen doen ???
Als uw zus alleen naar de notaris gaat om een "evenredige verdeling" te vragen ... krijgt ze volgens mij gewoon het antwoord dat er een laatste wilsbeschikking is van jullie moeder en dat zij als notaris deze dient te respecteren ...

Bovendien denk ik niet dat de registratie jullie actie zal toejuichen ... het zou immers kunnen dat jullie daar deze wijziging onder andere aanslagvoeten vallen en dat een gelijke verdeling voor de overheid gepaard gaat met minder inkomsten ...

Waar is het testament ? Is het reeds door de notaris verwerkt of is het nog bij jullie beiden in bezit ?
Hoe is het opgedoken ? via CRT ?

k.b.

Reclame

jean pierre1950
Topic Starter

#4 , 11 jun 2013 16:06

ja opgedoken via CRT daar wij naar de registratie zij geweest om papieren voor de bankrekening vrij te geven

k.b.

#5 , 11 jun 2013 16:36

Ik denk dat jullie dan gewoon achteraf via onderlinge notariele schenking de zaak dienen recht te trekken ...
Ik denk dat jullie goede intenties door alle betrokkenen wel zullen van tafel gewimpeld worden als niet verenigbaar met hun ambt ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”