Verschil tussen samenwonen of huwelijk voor erfrecht.

Vandebos
Topic Starter

Verschil tussen samenwonen of huwelijk voor erfrecht.

#1 , 14 jun 2013 15:54

Een vraagje voor een goede vriendin van me:

Welke zijn de algemene verschillen in erfrecht voor:

feitelijk samenwonenden,
wettelijk samenwonenden,
gehuwden.

Met de nadruk op het verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonen.

thx.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jun 2013 18:22

Samenwonenden leven steeds in een stelsel van scheiding van goederen, er is dus geen gemeenschap.
Feitelijk samenwonenden erven niet van mekaar , daar moet steeds een testament gemaakt worden indien ze iets aan mekaar willen nalaten.
Wettelijk samenwonenden : daar is beperkt erfrecht. De overlevende partner erft minstens en automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning ( en de aanwezige huisraad;) , indien dit van beiden of de overleden partner is. Dit erfrecht kan uitgebreid worden via testament of zelfs afgenomen worden. Zelfs de reserve van de ouders kan via testament hen afgepakt worden ten gunste van de partner.

In beide gevallen moet wel rekening gehouden worden met de reserve van de kinderen , eigen of van beiden.

De tarieven van SSR zijn voor allen hetzelfde : rechte lijn en tussen echtgenoten. Voor wettelijk samenwonenden kan dat direct toegepast worden , feitelijke samenwoners moeten een bepaalde tijd samengewoond hebben.
Wettelijk samenwonen - indien niet getrouwd wordt - is aan te raden.

Lees hier een interessante tekst.
Vierde onderste bestand downloaden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”