Waarom zou iemand 'de nodige stappen' moeten zetten op iets wat wettelijk is geregeld ? In welke wetten staat dit, dat dit vervalt bij 'vergetelheid' ?Indien uzelf eerst overlijdt voor hem, dient hij de nodige stappen te doen om zijn recht op te eisen. Hopelijk 'vergeet' hij dat of ziet er het nut niet van in. Eigenlijk komt het hier op neer : uw vader erft steeds van u als u eerst overlijdt.
Van welke notaris ga je zulke informatie nu krijgen allée,....en vooral welke notairs kan en mag zoiets uitvoeren ? Anders topics genoeg hoor, waar de erfenis jaren lang plat ligt omdat de notaris bepaalde personen niet vindt,....Het antwoord van Wanton is m.i. nochtans zeer duidelijk en juridisch correct geformuleerd. Als u niet juridisch onderlegd bent, neem dan maar aan wat Wanton schreef...
quote]
Absoluut niet. Geloof jij maar alles wat er op een forum onder gelijke welke nick wordt geschreven. Als iedereen dat maar moet doen want ene of gene schrijft,....hun zaak, maar ik in ieder geval niet. REchtbanken zouden geen werk hebben omdat alles anders zo duidelijk is,...
Ik wil de juridische teksten zien waar je je rechten verliest alsdient hij de nodige stappen te doen om zijn recht op te eisen. Hopelijk 'vergeet' hij dat of ziet er het nut niet van in
Dat schreef hij wel. Vader moet niets doen om zjn rechten op te eisen.Wanton schrijft nergens dat je je rechten verliest. Hij schrijft dat als de verdeling gebeurt zoals bij testament vastgesteld de vader nog 30 jaar tijd heeft om hier tegenin te gaan.
Ja, hetgeen bij testament zou beschreven worden, zou niet hetgeen zijn dat wettelijk is voorgeschreven. Dat wil niet zeggen dat het testament niet (initieel) zo uitgevoerd wordt. Vader heeft 30 jaar de tijd om te eisen waar hij wettelijk recht op heeft. Als hij hiervoor stappen onderneemtt, zál hij zijn deel ook krijgen.
Als Wanton zo duideljk is zou je dit niet schrijven. Want zo las ik het ook.Dus ik kan het in mijn testament laten zetten dat hij er 'geen recht op heeft', maar hij kan het uiteindelijk tot 30 jaar erna gaan eisen waardoor je eigenlijk niet zeker bent dat het volledig aan mijn moeder toegekend wordt.
Blijft dat 1/4 als je weet dat ik geen broers of zussen heb?
Sorry maar wat daar staat heeft niets met deze vraag te maken. Dat artikel gaat over de toepassing van artikel 909 BW:Dat schreef hij wel. Vader moet niets doen om zjn rechten op te eisen.Wanton schrijft nergens dat je je rechten verliest. Hij schrijft dat als de verdeling gebeurt zoals bij testament vastgesteld de vader nog 30 jaar tijd heeft om hier tegenin te gaan.
Ja, hetgeen bij testament zou beschreven worden, zou niet hetgeen zijn dat wettelijk is voorgeschreven. Dat wil niet zeggen dat het testament niet (initieel) zo uitgevoerd wordt. Vader heeft 30 jaar de tijd om te eisen waar hij wettelijk recht op heeft. Als hij hiervoor stappen onderneemtt, zál hij zijn deel ook krijgen.
Hier staat het dudelijk : http://www.standaard.be/cnt/G07H7720" onclick="window.open(this.href);return false;
Het principe wel. ik vind wel andere teksten als het moet.Sorry maar wat daar staat heeft niets met deze vraag te maken. Dat artikel gaat over de toepassing van artikel 909 BW:Dat schreef hij wel. Vader moet niets doen om zjn rechten op te eisen.Wanton schrijft nergens dat je je rechten verliest. Hij schrijft dat als de verdeling gebeurt zoals bij testament vastgesteld de vader nog 30 jaar tijd heeft om hier tegenin te gaan.
Hier staat het dudelijk : http://www.standaard.be/cnt/G07H7720" onclick="window.open(this.href);return false;
"Art. 909. (Doctors in de genees-, heel- en verloskunde,) officieren van gezondheid en apothekers, die een persoon hebben behandeld gedurende de ziekte waaraan hij overleden is, kunnen geen voordeel genieten van beschikkingen onder de levenden of bij testament, die hij, in de loop van die ziekte, te hunnen behoeve mocht hebben gemaakt. <W 2003-04-22/45, art. 2, 009 ; Inwerkingtreding : 01-06-2003>"
Ik treed Wanton volledig bij.