Welke rechten heb ik?

juuleke
Topic Starter

Welke rechten heb ik?

#1 , 20 jun 2013 19:07

Ik heb via anderen vernomen dat mijn moeder onlangs is overleden en mijn vader ongeveer anderhalf jaar geleden.
Ik heb reeds geruime tijd geen contact met mijn ouders en met mijn enige zus. Zij had wel nog contact met mijn ouders.
Na het overlijden van vader heb ik via hun notaris vernomen dat ze een huwelijkscontract hadden gemeenschap van goederen met een clausule langst levende erft alles. Naast roerende goederen hadden ze ook 2 onroerende goederen (huizen) waarvan een verkocht werd enkele maanden voor mijn vader stierf. Beide ouders woonden toen in het andere huis.
Mijn vraag is nu welke rechten ik heb op de nalatenschap. Ik vermoed dat het tweede huis waar ze nog in woonde , overgedragen is aan mijn zus of een van haar 2 kinderen. Kan ik dit aanvechten in de nalatenschap en vermits de verkoop van het eerste huis geen 3 jaar geleden is , kan ik op die gelden ook nog aanspraak maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 jun 2013 00:12

Bij het overlijden van vader , was enkel moeder erfgenaam. Toen zij stierf , had jij als één van de twee kinderen recht op minstens 1/3 van haar nalatenschap. Tenzij zij dat in een testament heeft bevestigd - wat ik vermoed- , heb je zelfs recht op de helft. Zoals je zegt , met inbegrip van de verkoop van dat ene huis. Als benadeelde moet jij verzet betekenen tegen de verdeling van de erfenis van je moeder. Neem contact met een notaris - liefst een andere dan die de nalatenschap heeft geregeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

juuleke
Topic Starter

#3 , 21 jun 2013 10:12

Dat had ik ook gedacht, ik vermoed ook dat er een testament is opgemaakt zodat ik 1/3 krijg van de nalatenschap en mijn zus 2/3.
Ik heb ondertussen ook contact genomen met een andere notaris en die ging de aangifte van vader bij de registratie opvragen.
Allezins bedankt voor de info.

Reclame

juuleke
Topic Starter

#4 , 19 jul 2013 12:41

Ik heb ondertussen de akte van de nalatenschap van mijn vader , overleden op 24/11/2011 kunnen inkijken.
Hierin staat dat bij de verkoop van het huis opbrengst 155000€ op 05 mei 2010, een storting van 50000€ is gebeurt op rekening van mijn zus.
In hoeverre wordt die gift aan mijn zus nu ingekort op de nalatenschap van mijn moeder die nu berekent wordt?
Mijn moeder heeft een testament opgemaakt waar zij haar deel schenkt aan mijn zus en ik dus 1/3 krijg.
Mijn vader had hetzelfde testament opgemaakt, dus voor het geval hij zou overlijden na mijn moeder.

juuleke
Topic Starter

#5 , 12 feb 2014 19:11

Ondertussen is de aangifte van de nalatenschap van mijn moeder gebeurt en hebben we reeds de successie betaald aan de registratie.
In die aangifte staat dat mijn zus ook reeds 7500€ bekomen heeft van de verkoop van de auto van mijn vader en 50000€ bij de verkoop van het huis van mijn ouders.
Ik heb 4 maanden geleden al gevraagd aan mijn notaris om de akte van erfopvolging te kunnen krijgen via de notaris van mijn zus (het is hij die de nalatenschap opmaakt heeft).
Tot op heden heb ik die nog steeds niet kunnen vastkrijgen, ik heb die namelijk nodig om de rekeningengegevens van mijn ouders bij de verschillende banken op te vragen omdat ik vermoed dat er al veel geld voor het overlijden van beide ouders naar mijn zus en/of haar kinderen is gegaan.
Ik weet namelijk van toen ik nog contact had met mijn ouders dat ze vrij vermogend waren en uit de nalatenschap die nu opgemaakt is blijkt dat ze voor de verkoop van hun huis amper enkele duizende euro's op hun rekening hadden staan.
Er is ook nog een tweede onroerend goed (huis) dat openbaar moet verkocht worden.
Mijn vragen zijn nu :
1. Kan mijn notaris ook een akte van erfopvolging opmaken, zo niet is de notaris van mijn zus niet verplicht om een kopij van die akte aan mij over te maken.
2. Vervolgens kan er reeds een verdeling gebeuren of heb ik het recht om een reeds een verdeling te vragen van de roerende goederen (ongeveer 100.000€) voordat de tweede eigendom openbaar verkocht is.
3. Moet ikzelf of mijn notaris een inkorting van 1/3 vragen op de erfenis van mijn zus voor de 57500€ die zij reeds ontvangen heeft voor het overlijden van men beide ouders.

Bedankt op voorhand voor eventuele info

wanton

#6 , 12 feb 2014 19:41

.
Mijn vragen zijn nu :
1. Kan mijn notaris ook een akte van erfopvolging opmaken, zo niet is de notaris van mijn zus niet verplicht om een kopij van die akte aan mij over te maken.
ja
2. Vervolgens kan er reeds een verdeling gebeuren of heb ik het recht om een reeds een verdeling te vragen van de roerende goederen (ongeveer 100.000€) voordat de tweede eigendom openbaar verkocht is. ja
3. Moet ikzelf of mijn notaris een inkorting van 1/3 vragen op de erfenis van mijn zus voor de 57500€ die zij reeds ontvangen heeft voor het overlijden van men beide ouders. ja
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”