gebruik roerend goed in naakte eigendom

ruta123
Topic Starter

gebruik roerend goed in naakte eigendom

#1 , 12 jul 2013 00:03

beste,
twee jaar geleden overleed mijn vader, een deel van de erfenis bestond uit een som geld die nog steeds op mijn moeders rekening staat. nu zou mijn broer dat geld geld graag gebruiken voor de aankoop van een huis. ik en mijn moeder gaan daarmee akkoord maar mijn vraag is hoe we dit wettelijk best aanpakken.
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jul 2013 19:42

Uw moeder is vruchtgebruiker van die gelden uit de erfenis. Indien zij akkoord gaat , kan zij dat bedrag gewoon overmaken aan uw broer , maar dan ook tegelijkertijd aan u. Zij kan afstand doen van het vruchtgebruik , zonder formaliteiten. Jullie kunnen ook overeenkomen dat zij , ter compensatie , jaarlijks een rente bekomt op dat geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KimSe

#3 , 17 jul 2013 16:50

Ze hoeft daarom zelfs nog niet te verzaken aan haar vruchtgebruik...

Een notaris kan een document opmaken waaruit blijkt dat, x jaar na de feiten, de nalatenschap van vader effectief verdeeld wordt.
Het vruchtgebruik zal moeten gewaardeerd worden naargelang de leeftijd van uw moeder. De blote eigendom wordt dan uiteraard onder de 2 kinderen verdeeld.

Tenzij ze natuurlijk afstand van haar vruchtgebruik wil doen...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”