recht op erfenis buitenechtelijk kind

male
Topic Starter

recht op erfenis buitenechtelijk kind

#1 , 12 jul 2013 15:27

Hallo,

Mijn ouders staan op scheiden. Reden: mijn vader heeft een buitenechtelijk kind van 10 jaar.
Het kind is niet erkend door mijn vader en draagt de naam van de biologische moeder.
Mijn ouders zijn erg welstellend: huizen, 2 zaken, ...
Mijn vraag is nu heeft dat kind recht op een deel van de erfenis?
Kunnen wij de kinderen dat weigeren?
Kan mijn vader in een testament laten schrijven dat alles voor ons is en niet voor het buitenechtelijk kind?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2013 15:47

Buitenechtelijke kinderen erven niet mee.(Zie A....t II)

Mariette

#3 , 12 jul 2013 15:55

Buitenechtelijke kinderen erven niet mee.(Zie A....t II)
Naar aanleiding van heel de heisa met Delphine heb ik nochtans gelezen dat sinds kort buitenechtelijke kinderen weldegelijk recht hebben op hun gedeelte van de erfenis.
Kinderen uit een vorig huwelijk en buitenechtelijke kinderen

Het oorspronkelijke artikel 1465 BWB stipuleerde dat een huwelijkscontract dat de mede-echtgenoot meer toekent dan het beschikbaar erfdeel zonder gevolg is, als de echtgenoot kinderen heeft uit een vorig huwelijk. Het belang van die kinderen werd op die manier wettelijk beschermd.
(Over kinderen uit een vorig huwelijk zie ook verder: 4.2.1.5 over de wet Valckeniers.)
In antwoord op een prejudiciële vraag van de Burgerlijke rechtbank van Leuven oordeelde het Arbitragehof dat artikel 1465 niet alleen de erfenisrechten van kinderen uit een vorig huwelijk moet beschermen maar evengoed die van buitenhuwelijkse kinderen geboren vóór het huwelijk. Arrest nr. 140/2004 van 22.7.2004 - zie http://www.arbitrage.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
De wetgever deed het nodige en paste art. 1465 BWB aan: sinds 1.7.2007 zijn ook de buitenechtelijke kinderen op gelijke wijze beschermd.

Reeds sinds 1987 erven buitenechtelijke kinderen een gelijk deel als echtelijke kinderen maar zij erfden tot 1.7.2007 niet altijd een zelfde deel, zij konden door de echtelijke kinderen worden uitgekocht. Sinds 1.7.2007 erven zij een gelijk + een zelfde deel.
http://www.mensenrecht.be/node/682" onclick="window.open(this.href);return false;

zie ook: http://www.hbvl.be/archief/guid/buitene ... 1bdc9e604d" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik denk wel dat de vader de buitenechtelijke kinderen wel moet erkennen. (zoals Albert II).

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2013 22:07

Of een kind nu verwekt werd in een echtelijke relatie of daarbuiten is in se niet het belangrijkste. Een kind erft als de afstamming juridisch vaststaat. In een huwelijk is dit eenvoudig: de man van de moeder is de juridische vader, de afstamming staat vast (maar kan betwist worden). Als er geen huwelijk is kan een man het kind erkennen. Dan is hij juridisch de vader. Doet hij dat niet dan kan de moeder of het kind als ze dat willen een procedure voeren om door de rechtbank te laten beslissen dat een bepaalde man de vader is. Ook dan staat het vaderschap juridisch vast.

In het geval van de vraagsteller: het juridische vaderschap staat nog niet vast. Het kind erft niet. Het kind kan wel een procedure beginnen om dit vaderschap juridisch vast te stellen. Als dat gebeurt erft het kind, zoals de andere kinderen. Bij testament kan het dan slechts gedeeltelijk onterfd worden. Het heeft altijd recht op een deel van de nalatenschap (de reserve).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”