Erfenis geweigerd

Kim.M
Topic Starter

Erfenis geweigerd

#1 , 16 jul 2013 13:21

Hallo,

Mijn zus en ik zijn onlangs onze vader verloren.
Mijn zus is amper 20 jaar oud en studeerd net, ik ben 24 jaar oud en werk nog niet zo lang.
Mijn vader was ziek en had hoog oplopende zieneknhuis facturen, hij had geen eigendom en had net geld genoeg opzij gezet om zijn eigen begrafenis te regelen.
Mijn vader heeft 2 zussen en 1 broer, zij raade mijn zus en mij aan, samen met hen, de erfenis te verwerpen, aangezien mijn vader meer schulden dan 'eigendom' had.
Vervolgens zijn we naar burgerlijke griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg gegaan om de erfenis te verwerpen. We hebben een document (in veelvoud) gekregen moesten er schuldeisers naar ons toekomen, zouden we gewoon dit papier moeten afgegeven, werd ons gezegt.

Onlangs hebben mijn zus en ik een aangetekende brief gekregen van de eigenaar van mijn vaders appartement waarin staat dat daar blijkbaar nog ergens een auto en een moto staat. Mijn zus en ik hadden amper nog contact met hem en waren hier niet van op de hoogte.
Ik ben al gaan informeren bij een notaris en deze zegt dat doordat we de nalatenschap verworpen hebben we hebben verzaakt aan het actief en het passief. Maar het is dan ook niet onze bedoeling de auto of moto te behouden.

Moeten mijn zus hier eigenlijk iets aan doen? Is er geen procedure als eigenaar van een appartement achtergelaten goederen aan te geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jul 2013 14:16

Niets van aantrekken, u hebt de erfenis verworpen. U kan eventueel de eigenaar de naam van de notaris bezorgen die de boedelbeschrijving heeft opgemaakt.

my_key
Contacteer: Website Facebook

#3 , 16 jul 2013 14:16

Neen, het is niet uw moto en auto, dus u heeft geen rechten noch plichten m.b.t. die goederen. Indien er nog andere erfgenamen zijn hebben zij de kans de erfenis te aanvaarden (al dan niet onder voorrecht van boedelbeschrijving), deze goederen kunnen dus nog hun bezit worden.

Als er geen erfgenamen (meer) zijn, is de Staat erfgenaam van de nalatenschap. De Staat verkrijgt niet automatisch de eigendom van de goederen, maar moet de inbezitstelling vragen bij de rechtbank. Doet Staat dit niet, dan spreken we van een onbeheerde nalatenschap. Op vraag van een schuldeiser of van de procureur des Konings wordt een curator aangesteld voor deze onbeheerde nalatenschap.

Reclame

Kim.M
Topic Starter

#4 , 16 jul 2013 14:29

Er is geen boedelbeschrijving opgemaakt, is dit een probleem?
Er was me vertelt dat er drie manieren waren om een erfenis te weigeren en dat (zonder boedelbeschrijving) een erfenis rechtstreeks weigeren er 1 van was.
Ondertussen hebben we ook antwoord gekregen van onze advocaat en deze zegt dat de eigenaar van het appartement het via een curator moet oplossen. Dat wij er vooral NIET mogen tussenkomen (door de verwerping).
Wat we wel gaan doen is het document waarin staat dat we de erfenis wettelijk hebben verworpen, schriftelijk versturen naar de eigenaar van het appartement.
Ik vertrouw deze man niet, hij heeft onze gegevens bekomen via een 'nicht van hem die bij een advocatenbureau werkt', ik ga er van uit dat dit niet zomaar kan :/

Vandebos

#5 , 16 jul 2013 15:57

Hij had evengoed via het bevolkingsregister kunnen passeren.

my_key
Contacteer: Website Facebook

#6 , 16 jul 2013 18:40

Nee geen probleem. De informatie die u verteld is, is correct.

Een advocaat kan in het kader van een advies/procedure bepaalde gegevens opvragen en zelfs onder bepaalde voorwaarden een opzoeking in het rijksregister laten doen door de Orde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”